Nepoznáte Škodu Trekka? Ani sa niet čomu čudovať. Je to dávna história, navyše mimoeurópska. Tento „off-road“, alebo aj ideový predchodca Škody Yeti, či dnešného Kodiaqu vznikal v rokoch 1966 až 1972 na Novom Zélande. Montáž zabezpečoval generálny importér značky Motor Industries International so sídlom v Otahuhu. Práve z jeho iniciatívy vznikol nápad na výrobu lacného a praktického terénneho modelu pre farmárov a remeselníkov. Logisticky to nebol taký problém, pretože v Otahuhu sa už dlhšie montovali Octavie pre tamojší trh. To preto, aby sa Škoda vyhla dovoznému clu.
Aj Trekku postavili na podvozku Octavie. Dokonca ju na Novom Zélande priamo vyvinuli inžinieri Škody. Na Nový Zéland vycestoval vtedajší šéf vývoja karosérií Josef Velebný, mimochodom, Slovák a rodák z Pukanca. Spolu s novozélandským dizajnérom, vtedy skôr karosárom, Georgeom Taylorom navrhli Trekku. Použili pri tom skrátený podvozok Octavie Super, s nezávislým zavesením všetkých kolies a tuhým chrbticovým rámom, ktorá mala pod kapotou silnejší 4-valec s objemom 1 221 ccm a výkonom 32 kW. Rázvor náprav skrátili konštruktéri z 2 398 na 2 165 mm. Menil sa aj stály prevod zo 4,78 na 5,25.
S terénom sa potom český „Land Rover“ s pohonom zadných kolies vyrovnával pomocou svetlej výšky až 190 mm. Kompaktný off-road s dĺžkou len 3 590 mm, šírkou 1 600 a výškou až 1 785 mm dosahoval so 4-stupňovou synchronizovanou prevodovkou maximálnu rýchlosť 110 km/h. Napokon, vážil len 980 kg. Trekka mala okamžite úspech. Predávala sa s plátennou strechou aj laminátovým hard-topom. Uniesla až 500 kg a za svoje služby si nepýtala veľa paliva. Neskôr pribudlo kombi STW, plážová bugina aj pikap. Do roku 1972 postavili v Otahuhu 2 800 kusov. S niektorými z nich sa tam môžete stretnúť dodnes. Ale v Európe? Tu je Trekka skutočnou vzácnosťou. Veď na starý kontinent sa nikdy nedovážala.
O to viac prekvapí, že na webe rajveteranu.cz sa objavili v ponuke hneď dve Trekky. Staršia pochádza z roku 1968. Ide o pikap zvláštnej tyrkysovej farby s kontrastnou bielou strechou. Inzerát informuje o kompletnej renovácii. Túto Trekku si majiteľ cení na 1 999 999 eur, čo je 82 186 eur. To je cena takmer akéhokoľvek moderného SUV s pohonom oboch náprav, vrátane prémiových nemeckých značiek. Tyrkysová Trekka je dokonca drahšia ako v súčasnosti najdrahšia Škoda Enyaq iV Coupé RS.
To ale nie sme na konci, pretože na druhú „slonovinovú“ Trekku budete potrebovať dokonca 2 500 000 korún, teda 102 732 €! Jej renovácia bola dokončená vlani v lete a hoci vyzerá tiež fantasticky, stále sa ju nedarí predať. Oba inzeráty sú aktívne a aktualizované už viac ako rok, no kupec sa nenašiel. Dôvodom bude pravdepodobne cena. Majiteľ tej tyrkysovej síce už zamieril nadol, veď vlani za ňu chcel 2 222 000 korún (89 915 €), ale ani to zatiaľ nepomohlo. A „zimná zľava“ 50 000 korún na „slonovinový“ pikap bude asi tiež málo. Nepochybne ide o zaujímavý exemplár, ale v týchto končinách nemá Trekka taký imidž ako perfektne zrenovovaná tisícka, kabriolet Felicia alebo Škoda 110 R.