Americká spotrebiteľská spoločnosť Consumer Reports poskytuje motoristom cenné informácie o autách predávaných na tamojšom trhu. Okrem hodnotení spoľahlivosti či spokojnosti zákazníkov, vykonáva aj testy, ktorými zisťuje, či výrobcovia poskytujú pravdivé informácie o výrobkoch.
Rozhodli sa preto otestovať dojazd elektrických áut a porovnať ho s tým deklarovaným, ktorý sa určuje metodikou EPA. Tá je mimochodom o niečo prísnejšia ako v Európe používaná metodika testovania normovanej spotreby WLTP. Cieľom bolo zistiť, či reálny dojazd zodpovedá oficiálnym údajom výrobcu. Prekvapením je, že niektoré elektromobily prešli väčšiu vzdialenosť, akú dosiahli počas oficiálnych meraní EPA.
Čítajte aj ONE Gemini: Americký startup vyvinul batériu s duálnou chémiou. Ponúka v raj dojazd až 1 000 kmVysvetlením však môže byť veľmi špecifický súbor kritérií, ktoré počas testovania uplatnila spoločnosť Consumer Reports. Celkovo otestovali 22 vozidiel, ktoré museli mať najazdených od 3 200 do 24 000 kilometrov. Testovacie jazdy sa uskutočnili za slnečného počasia v rozmedzí teplôt 21 až 32 stupňov Celzia a pred jazdou boli zaparkované v garáži s teplotou 22 °C. Auto malo nastavený ekologický jazdný režim, najnižšiu úroveň regeneratívneho brzdenia a tempomat na 70 míľ za hodinu, čo je 112 km/h, čo zodpovedá konštantnej jazde po diaľnici. Ak sa počas testu premávka výrazne spomalila, test sa opakoval. Autá jazdili vždy do úplného vybitia a na nabíjačku boli odvezené odťahovým vozidlom.
Absolútne najviac prešiel Mercedes-Benz EQS 580 4Matic, a to 612 kilometrov. To je navyše o 64 km viac ako je oficiálny deklarovaný dojazd. Mercedes-Benz EQE 350 4Matic zaznamenala najvyšší pozitívny rozdiel, keď na jedno nabitie prešla o 116 km viac ako je deklarovaný dojazd. Naopak, najvyšší negatívny rozdiel medzi deklarovaným a nameraným dojazdom zaznamenal Ford F-150 Lightning vo verzii s predĺženým dojazdom, keďže prešiel 435 km, čo je o 80 km menej.
Čítajte aj Toyota chystá novú generáciu elektromobilov s vyšším dojazdomConsumer Reports však nepriamo poukázala aj na stále výrazný deficit v praktickosti elektromobilov oproti autám so spaľovacími motormi. Podmienkami, ktoré si spotrebiteľská spoločnosť určila, označila za reálnu premávku, no nikto nejazdí celý čas konštantnou rýchlosťou, v ideálnom počasí, s ideálnou teplotou batérie, v relatívne novom aute a do úplného vybitia akumulátorov. V bežnom živote sa tak môžeme akurát spoľahnúť, že ich dojazd bude nižší. „Fosílna“ technika má v tomto ohľade aj naďalej značný náskok.
Na nasledujúcej strane nájdete tabuľku testovaných modelov s deklarovanými aj nameranými hodnotami.