Kopírujú Číňanov? Už aj Stellantis chce testovať systém výmeny batérií

Stellantis na budúci rok v Madride otestuje systém na výmenu batérií vo svojich elektromobiloch s využitím technológie kalifornského startupu Ample.

15.12.2023 14:00
Stellantis-Ample-Battery-Swapping-Partnership Foto:
Stellantis pri výmene batérií využije robotizované výmenné stanice amerického startupu Ample.
debata (3)

Jedným z najväčších problémov pri elektromobiloch je pomalé nabíjanie. Aj keď vznikajú čoraz výkonnejšie nabíjačky a v prospech rýchleho nabíjania sa upravuje aj elektrická architektúra áut, stále to „ešte nie je ono“. Logicky najjednoduchším riešením sa zdá byť automatická (robotizovaná) výmena batérií, ktorá by zabrala len pár minút a vodič by pri nej de facto ani nemusel opustiť auto. Ibaže na to by museli byť medzi jednotlivými autami kompatibilné batérie, navyše umiestnené na identickom mieste, čo nie je možné.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia. Premiéra 19. 10. 2023.

Takže takáto výmena batérií prichádza do úvahy iba pre obmedzený počet áut. Napriek tomu sa touto cestou niektoré automobilky vydali a asi najďalej po nej zašla čínska značka Nio. Tá výmenu batérii už v roku 2021 uviedla do komerčných áut a v súčasnosti má týchto výmenných staníc už takmer dve tisícky, prvú dokonca spustila už aj v Európe.

Nio - stanica na výmenu batérií Čítajte viac Nio: ‘Čínska Tesla‘ spustila v Európe prvú stanicu na výmenu batérií. Nemá páru

Túto technológiu už odpísali prakticky všetci veľkí výrobcovia elektroáut, no Niu jednoducho funguje a tak sa na ňu opäť začína sústreďovať aj pozornosť silných hráčov v oblasti výroby elektromobilov. A k nim určite patrí aj koncern Stellantis, ktorý pod svojimi krídlami sústreďuje 14 značiek.

Vedenie koncernu oficiálne oznámilo, že na budúci rok v Madride otestuje systém na výmenu batérií vo svojich elektromobiloch. Automobilka pritom ráta s využitím technológie kalifornského startupu Ample, ktorá sa volá Modular Battery Swapping. Pomocou nej umožní používateľom flotily približne 100 zdieľaných vozidiel Fiat 500e v metropole Španielska rýchlo vymeniť vybité batérie elektromobilov za plne nabité, pričom celý proces bude len o niečo dlhší, akoby ste tankovali s prázdnou nádržou „do plna“. Vraj zaberie menej ako 5 minút.

Výhodou tejto technológie je, že modulárne batérie Ample sa zmestia prakticky do akéhokoľvek elektrického vozidla a umožnili by Stellantisu integrovať technológiu Ample bez prepracovania svojich platforiem, čo je obrovská konkurenčná výhoda inovstívnej technológie. Navyše automatické stanice na výmenu batérií sa dajú inštalovať na verejných priestranstvách už za tri dni a mohli by využívať model predplatného, aby sa záujemcom znížili vstupné náklady na elektromobil a jeho prevádzku.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Fiat 500e #elektromobilita #Stellantis #Nio #výmena batérií #Ample #Modular Battery Swapping
Články podľa značiek