Výsledky predaja áut v novembri ukazujú, ako dotácie na eletrifikované autá deformujú trh. Mnohí analytici hovoria o pretrvávajúcom „elektrooptimizme“, no ten je umelo udržiavaný masívnymi dotáciami, pohybujúcimi sa rádovo v tisícoch eur.
Dotácie skresľujú pohľad
Akonáhle v Nemecku dotácie na plug-in hybridy zastavili, ich predaj klesol o 40 percent. Aktuálne Nemci zastavili aj dotácie na elektromobily a panická reakcia automobiliek, ktoré prakticky zo dňa na deň sľúbili, že preplatia aj zastavený štátny ekobonus len svedčí o tom, že sú si veľmi dobre vedomé toho, že bez dotácií sú ich elektromobily len veľmi ťažko predajné. Nemecký trh je pre ne veľmi dôležitý, pretože je v Európe bezkonkurenčne najväčší.
Pozrime sa, ako vyššie povedané ilustrujú konkrétne čísla, zverejnené Združením európskych výrobcov automobilov ACEA. Celkovo sa predaj áut v Európskej únii (EÚ) medziročne zvýšil o 6,7 percenta, čo je najmiernejší rast v tomto roku. A to aj napriek tomu, že niektoré trhy, vrátane dvoch z európskej „silnej štvorky“ rástli v novembri dokonca dvojciferne – taliansky o 16,2 percenta a francúzsky o 14 percent. Naopak, nemecký automobilový trh (po obmedzení dotácií na elektrifikované autá) v porovnaní s novembrom 2022 zaznamenal relatívne výrazný pokles takmer o 6 percent, pričom predaj elektromobilov klesol takmer o 23 percent.
Ak sa pozrieme na kumulatívne výsledky, tak za jedenásť mesiacov roku 2023 sa registrácie nových áut zvýšili o významných 15,7 percenta, čo značí takmer desať miliónov predaných nových áut. S výnimkou Maďarska rástli počas tohto jedenásťmesačného obdobia všetky trhy EÚ. K tomuto trendu výrazne prispeli štyri najväčšie trhy: Taliansko (+20 %), Španielsko (+17,3 %), Francúzsko (+16,2 %) a Nemecko (+11,4 %).
Registrácie podľa paliva
V novembri sa trhový podiel batériových elektromobilov (BEV) zvýšil na 16,3 percenta (144 378 predaných áut), čo je oproti 15 percentám v rovnakom období minulého roku mierny nárast. V Nemecku sa však elektromobily v novembri predávali slabo, medziročne klesol ich predaj takmer o 23 percent. Po dotáciách sa Nemci jednoznačne vrátili k „obyčajným“ hybridom, ktoré nemožno nabíjať zo zásuvky a benzínovým spaľovacím autám. Predaj hybridov tam medziročne vzrástol o vyše 38 percent a benzínových spaľovacích áut o 11 percent.
Čítajte viac Nemci zrušili dotácie na elektromobily. Ich predaj ‘brutálne‘ padáKumulatívny podiel elektromobilov za 11 mesiacov je 14,2 %, čím tesne prekonáva podiel naftových áut, ktorý zostal 13,7 percenta. Na druhom mieste sú z hľadiska podielu hybridy (s výnimkou plug-in hybridov), ich podiel na trhu je 27,4 percenta, trhovým lídrom zostávajú klasické benzínové autá s podielom na trhu takmer 33 percent.
Záujem o plug-in hybridy v EÚ naďalej klesá, minulý mesiac v medziročnom porovnaní až o 22,1 percenta, predalo sa ich 72 002. Za poklesom treba hľadať opäť Nemecko, kde sa po zastavení dotácií medziročne znížil ich predaj takmer o 60 percent. V dôsledku toho trhový podiel plug-in hybridných automobilov klesol z 11,1 percenta v minulom roku na 8,1 percenta v novembri tohto roku.