Hovorí vám čosi pojem geometria kolies? Áno, kontrolujú ju na každej povinnej STK a tiež pri výmene pneumatík. Ide o nepostrehnuteľné uhly sklonu a natočenia kolies vo zvislej osi. Toto nastavenie je v súčasných autách presne určené a nemenné. Je to zvláštne, pretože podvozky áut sú dnes prešpikované aktívnymi funkciami. Máme tu riadenie zadných kolies, aktívne stabilizátory, aktívne tlmiče, meniace tuhosť na základe charakteru vozovky, vektorovanie hnacieho momentu medzi kolesami aj aktívne brzdné systémy. Len geometria ostáva stále rovnaká. Pritom sa práve od nej odvíja schopnosť auta byť stabilné v priamom smere a tiež schopnosť držať stopu v zákrutách.
V dokonalom svete by pneumatika mala vždy ponúknuť maximálnu priľnavosť v každej situácii. Napríklad pri jazde v priamom smere by mala mať neutrálny odklon a byť dokonale kolmo k zemi, aby podporovala zrýchlenie aj brzdenie s maximálnou stopou, zatiaľ čo v zákrutách, keď bočné sily deformujú jej kostru, by mala mať negatívny odklon, s kolesom nakloneným smerom dovnútra, aby mala čo najväčšiu styčnú plochu s asfaltom. To ale pri pevnom nastavení nie je možné. Variabilita geometrie by teda veľmi pomohla, no autá si musia vystačiť s kompromisom. Práve tu chce prísť Lamborghini s revolúciou. Jeho nový systém Active Wheel Carrier (AWC) umožňuje meniť geometriu – sklon aj zbiehavosť, na základe okamžitých podmienok.
Ide o nový aktívny náboj zadného kolesa zložený z dvoch valcov, ktoré svojim vzájomným natočením upravujú odklon od +2° do –5° a zbiehavosť až do 6,6°. Zatiaľ Lamborghini testuje technológiu na Huracane Evo RWD, kde je systém AWC inštalovaný vzadu. O zmeny v geometrii sa starajú 48-voltové elektromotory s vlastnou batériou, no do budúcna môže mať okruh až 400-voltov, napríklad pri elektromobiloch a plug-in hybridoch. Lamborghini vyvinulo AWC na 80 % na simulátore, ale už prvé reálne jazdy ukazujú, že potenciál je obrovský. Novinári, ktorí si mali možnosť prototyp vyskúšať, tvrdili, že rozdiel v stabilite so zapnutým a vypnutým AWC je neuveriteľný. Akoby ste sedeli v inom aute.
Čítajte viac Lamborghini zavádza ‘socík‘. Len 4 dni práce a vyššia výplataPodľa testov na rôznych tratiach sa ukázalo, že získate 2,5 sekundy na kolo v Nardo, v Imole je výsledok lepší o 2,2 sekundy a na Nurburgringu ste rýchlejší o päť sekúnd, čo sú veľmi výrazné časové rozdiely. A teraz si predstavte, čo by systém dokázal, ak by bol použitý na všetkých štyroch kolesách a spolupracoval so všetkými aktívnymi systémami podvozku. Navyše by zlepšoval nielen výkonové a bezpečnostné charakteristiky áut, ale dokonca aj ekológiu. Optimálna geometria by totiž priniesla pomalšie a rovnomernejšie opotrebenie. To znamená menej oderových častíc, alebo ak chcete mikroplastov, ktoré končia v pôde, a dlhšiu životnosť pneumatík.