
Taliansky výrobca luxusných športových áut Lamborghini zverejnil dohodu s odbormi, v rámci ktorej zavádza pre pracovníkov vo výrobe áut štvordňový pracovný týždeň, informuje o tom napríklad Business Insider.
Ide o vôbec prvú dohodu svojho druhu v európskom automobilovom priemysle, ktorá znižuje pracovný čas bez zníženia miezd. Práve naopak – dôjde k ich zvýšeniu a zamestnanci navyše dostanú aj jednorazový bonus vo výške približne 1 000 eur. Podľa magazínu Road & Track bude nový pracovný týždeň znamenať, že pracovníci vo výrobe budú pracovať až o 31 dní v roku menej.
Lamborghini si to môže dovoliť, pretože luxusné autá sa v súčasnosti predávajú „ako teplé rožky“. Tržby talianskej automobilky za rok 2022 boli vo výške 2,38 miliardy eur, čo bolo o 22 percent viac ako v roku 2021. Spoločnosť vykázala prevádzkový zisk vo výške 614 miliónov eur, čo predstavuje 56-percentný nárast oproti roku 2021. Vyzerá to tak, že rok 2023 bude ešte lepší, značka Lamborghini by v ňom mohla po prvýkrát v histórii prekročiť hranicu 10-tisíc predaných áut.

Lamborghini nie je jedinou spoločnosťou v Európe, ktorá prijala skrátený pracovný týždeň – iní, ako banka Intesa Sanpaolo a spoločnosť na výrobu okuliarov EssilorLuxottica, podľa agentúry Reuters tiež nedávno zaviedli skrátený pracovný týždeň. Spoločnosti v Británii, ktoré túto zmenu vykonali, evidujú podľa agentúry Reuters zvýšenú produktivitu, nižšiu fluktuáciu, vyšší záujem o zamestnanie a v neposlednom rade aj menej dní práceneschopnosti.

Iné odbory v automobilovom priemysle nedokázali prinútiť spoločnosti ako Ford, General Motors a Stellantis, aby schválili skrátený pracovný čas, nepomohol ani jeden z najväčších automobilových štrajkov v novodobej histórii, ktorý skončil len nedávnom. Napriek tomu bol úspešný, odborári v ňom dosiahli navýšenie miezd a aj sociálnych istôt.
„Pracujte menej a pracujte kvalitnejšie, toto je princíp, ktorý viedol vyjednávanie a ktorý je súčasťou komplexného zdôvodnenia,“ uviedli odbory FIOM a FIM-CISL vo vyhlásení pre Road & Track.