Najsilnejšia ruská značka Lada a jej výrobca, ruská štátna automobilka AutoVaz, majú za sebou turbulentné dva roky. Oneskorila sa výroba kľúčových modelov a dodávateľsko-odberateľské reťazce tvrdo zasiahli protiruské sankcie, ktoré sa postupne rozširovali. Napríklad Spojené štáty zaviedli v septembri nové reštriktívne opatrenia zamerané na ruskú priemyselnú základňu a dodávateľov technológií a medzi dotknutými podnikmi sa ocitol aj AvtoVaz, samozrejme, vrátane Lady.
Pozrite sa, aké skvosty možno nájsť v továrenskom múzeu PeugeotuPridanie Lady na sankčný zoznam napríklad zablokovalo možnosť platieb AvtoVazu dodávateľom komponentov zo zahraničia, ale aj platieb pre AvtoVaz. A to nielen z „nepriateľských“ krajín, ale aj tých priateľských, akou je napríklad Čína.
„Dôsledkom sú masívne odstúpenia zahraničných dodávateľov, subdodávateľov, finančných inštitúcií, bánk od spolupráce s naším automobilovým priemyslom. Zahraničné banky tak jednoducho blokujú naše odchádzajúce platby, aj tie voči AvtoVazu, ak hovoríme o exportných produktoch,“ povedal koncom minulého roku šéf AvtoVazu Maxim Sokolov. V novembri spoločnosť oznámila, že v dôsledku sankcií znížila svoju prognózu výroby automobilov Lada v roku 2023 o približne 10 percent z pôvodne plánovaných 400 000 kusov.
Čítajte viac Nezľaknite sa. Rusi predstavili prototyp elektromobilu Amber. Aj Multipla je pri ňom kráskaÚroveň lokalizácie výroby áut v Rusku sa však postupne zvyšuje, čo vpláva aj na ich produkciu. Avtovaz preto tesne pred koncom roku 2023 oznámil, že v nasledujúcom roku výrazne porastie výroba modelov značky Lada. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že AutoVaz plánuje zvýšiť výrobu modelov značky Lada v budúcom roku na 500 000 kusov, pričom tento rok sa mu ich podarilo vyrobiť len niečo vyše 370-tisíc. To, či sa to ruskej automobilke skutočne podarí a či zvýšenie výroby nie je len ďalším propagandistickým vyhlásením, ukážu najbližšie mesiace.