Európske automobilky majú vrásky najmä z čínskej konkurencie v oblasti elektromobilov. Tie sú tam výrazne lacnejšie, než v Európe, pretože Číňania majú veľké zásoby kritických surovín, štátom garantované nízke ceny energií, lacnú pracovnú silu a všetky potrebné technológie. Pravdou však je, že trh s elektromobilmi je zatiaľ malý a ľuďom chýbajú dostupné spaľovacie autá. To si uvedomujú aj silní čínski hráči, ktorí nijako neskrývajú ambíciu obsadiť európske trhy presne v priestore, ktorý európske automobilky opustili – teda v triede dostupných áut nižšej a strednej triedy so spaľovacími motormi.
V nezvykle otvorenom rozhovore pre nemecký magazín Focus tieto ambície potvrdil Jochen Tüting, výkonný riaditeľ Chery Europe. Chery je pritom pomerne „ťažká váha“ – bola založená v roku 1997 a je jedným z najúspešnejších exportérov áut z Číny, pričom pôsobí na trhoch v juhovýchodnej Ázii, Austrálii, Strednej a Južnej Amerike a na Strednom východe.
Chery vstupuje na európsky trh v Nemecku so značkami Omoda a Jaecoo. A rozhodne neprichádza len s elektromobilmi, ale pripravuje aj veľkú ofenzívu v prípade modelov so spaľovacími motormi. Rozhodnutie je pevné a nezvráti ho nič, ani pripravované clá. Ak sa zavedú, výroba čínskych áut pre Európu sa kompletne do Európy aj presunie. Chery chce v Európe kopírovať cestu, akou sa vydali kórejské značky Hyundai a Kia a netají sa ambíciou získať na európskom trhu podobnú pozíciu.
„Máme stratégiu pre celú Európu. Ak sa posúvate smerom na východ, pribúdajú trhy, ktoré nie sú v porovnaní s Nemeckom na tom tak dobre, pokiaľ ide o nabíjaciu infraštruktúru a šírenie elektromobilov. Aj príjmy sú tam na takej úrovni, že veľa ľudí by si elektromobil strednej triedy vôbec nemohlo dovoliť. Okrem toho sa mnohí konkurenční výrobcovia sťahujú z niektorých segmentov, napríklad v nich už neponúkajú benzínové motory. Túto medzeru chceme zaplniť,“ hovorí pre Focus Tüting o zámeroch Chery.
Podľa neho môžu európski zákazníci rátať s postupným zlacňovaním čínskych áut, ktoré bude závisieť od toho, ako rýchlo sa dokážu etablovať na trhu. Na margo toho, že v Číne sú rovnaké modely výrazne lacnejšie, než v Európe, hovorí: „Dôležitým aspektom je DPH, ktorá je v Číne nižšia ako v Nemecku – 13 percent namiesto 19. Cenu zvyšujú aj náklady na homologizáciu pre trh EÚ, pre ktorý prevádzkujeme aj vlastné vývojové centrum v Nemecku. V súčasnosti musíme tieto náklady rozdeliť na malé množstvo áut. Čím viac áut predáme, tým skôr dokážeme upraviť cenu smerom nadol. EÚ štandardne požaduje aj niektoré asistenčné systémy, ktoré sa v Číne nevyžadujú pre všetky modely, pričom dochádza k úpravám emisných noriem. Napríklad v EÚ potrebujeme filter pevných častíc. Čínske emisné normy sú rovnako prísne ako európske, no v súčasnosti sa limity stále dajú splniť vnútornými opatreniami motora bez filtra.“
Čítajte viac Vyskúšali sme čínske MG4. Auto, ktoré tento rok doslova ‘valcuje‘ európske trhyPri otázke k cenám si Tüting neodpustil ani kritiku „odtrhnutosti“ európskych regulácií od potrieb klientov, najmä pokiaľ ide o asistenčné systémy. „Podľa môjho názoru sa legislatíva aj normy testov Euro NCAP v Európe vyvinuli trochu mimo potrieb zákazníkov. Túto spätnú väzbu dostávame aj od našich predajcov. Existuje veľa zákazníkov, ktorí majú len jednu otázku týkajúcu sa niektorých asistenčných systémov vodiča: ‚Kde ich môžem vypnúť?‘ Pre zákazníkov sú oveľa dôležitejšie iné veci, ako napríklad konektivita a funkcie infotainmentu v aute,“ dopĺňa.
Pokiaľ ide o spôsob, ako sa presadiť nielen na nemeckom trhu, ale v cele Európe si Tüting berie ako vzor opäť Kiu a Hyundai. Podľa neho sa tieto značky, v závislosti od konkrétnych modelov, rozhodli, že buď budú mať porovnateľné ceny a podstatne lepšiu výbavu, alebo porovnateľnú výbavu a podstatne lepšie ceny. Touto cestou chce ísť aj Chery so svojimi značkami Omoda a Jaecoo.
Celý rozsiahly a otvorený rozhovor nemeckého magazínu Focus s Jochenom Tütingom si môžete prečítať na tomto odkaze.