V továrni v memeckom Saarlouis vyrába Ford Focus, ktorý tam však budúci rok končí bez náhrady, pretože americká značka sa sústredí v Európe na elektroautá. Problémom je, že Ford netuší, čo s fabrikou, v ktorej v čase najväčšieho rozmachu pracovalo vyše 6 000 ľudí. Aj by ju chcel predať, ale nemá komu, navyše o jej budúcnosti informuje chaoticky a protirečivo. Koniec-koncov, posúďte sami.
O absencii serióznej koncepcie v prípade fabriky v Saarlouise svedčia aj kroky európskeho vedenia Fordu. To už pred dvomi rokmi oznámilo, že v roku 2025 fabriku zatvorí. V marci minulého roku svoje predošlé rozhodnutie o zatvorení fabriky Ford odvolal. Vraj bude fungovať aj po ukončení výroby Focusu – a to minimálne do roku 2032. Avšak tam zostane len tisíc zamestnancov a nebudú sa tam po roku 2025 vyrábať žiadne Focusy. Továreň vraj pobeží v „obmedzenom režime“, aby prilákala nových investorov.
Potom sa začiatkom júna 2023 objavila informácia, že Ford rokuje o odpredaji fabriky „čínskym záujemcom“. Prišli od nich dokonca dve ponuky – jedna pochádzala od BYD , najväčšej automobilky v Číne, zatiaľ čo ďalšia zahŕňa niekoľko menších čínskych automobiliek, podľa ľudí oboznámených so situáciou bola dohoda „na spadnutie“ a podpísať sa mala do konca septembra.
Ibaže napokon z toho nič nebolo, čínski záujemcovia sa v októbri 2023 po preskúmaní všetkých okolností napokon rozhodli v rozhovoroch o predaji fabriky nepokračovať. Predstavitelia automobilky vzápätí vyhlásili, že sa zrejme vrátia k pôvodnému zámeru „fungovania v obmedzenom režime“ a s obmedzeným počtom zamestnancov. Vraj by tam mohlo vzniknúť technologické centrum, oznámil Ford bez zverejnenia ďalších podrobností.
Čítajte viac Elektromobilita prináša nezamestnanosť. Ford zatvorí obrí závod v EurópeMáme začiatok roku 2024 a opäť je všetko inak. Ford opäť hľadá investora, ktorý by fabriku kúpil, najnovšie aj s pomocou vlády nemeckej spolkovej krajiny Sársko. V súčasnosti vraj prebiehajú rozhovory o budúcnosti továrne so zatiaľ utajeným investorom z automobilového priemyslu, uviedla pre tlačovú agentúru dpa prezidentka Sárska Anke Rehlinger. „Som presvedčená, že nájdeme také riešenie, aby sme zachovali čo najviac pracovných miest,“ dodala. Podľa kuloárnych informácií tam chce „utajený investor“ vyrábať elektromobily. Ibaže medzičasom Nemecko prakticky zo dňa na deň stoplo dotácie pre elektrické autá a trh to tvrdo zasiahlo. Je preto otázne, či nádejný investor bude mať o túto veľkú fabriku záujem aj naďalej.
O tom, že fabrika v Saarlouise má aj naďalej veľmi nejasnú budúcnosť svedčí aj fakt, že vláda spolkovej krajiny Sasko v súčasnosti hľadá aj iné alternatívy, ako fabriku zachovať vrátane čo najväčšieho počtu pracovných miest. Podľa Rehlingerovej napokon nový investor dokonca vôbec nemusí byť z prostredia automobiliek.