Krátko pred koncom minulého roku sme písali, že Nemci s okamžitou platnosťou zrušili ekologické dotácie na kúpu elektromobilov. Žiadne nové žiadosti o poskytnutie ekobonusu úrady už neprijímajú. Už schválené žiadosti budú riadne vyplatené. Bonusy na elektroautá zaviedla v roku 2016 bývalá nemecká vláda s cieľom podporiť rozvoj elektromobility. Podľa nemeckého ministerstva hospodárstva sa odvtedy vyplatilo celkovo približne 10 miliárd eur na asi 2,1 milióna áut. V roku 2023 bolo zaevidovaných približne 376 000 žiadostí o dotáciu a na ich základe bolo vyplatených celkovo 2,4 miliardy eur.
Čítajte viac Nemci stopli dotácie na elektromobily. Výrobcovia ich vytiahnu z vlastného vreckaLen pár dní po tomto kroku prišla ďalšia prekvapivá správa – a opäť z automobilového trhu, patriaceho do „silnej európskej štvorky“, konkrétne z Talianska. Podľa dokumentu, ktorý videli reportéri z Bloombergu a cituje ho aj server AutoNews.com Taliani zvažujú, že podporia sumou takmer 1 miliardy eur predaj elektromobilov, pričom dotácie by smerovali najmä na autá, vyrobené v Taliansku a pre sociálne slabšie rodiny, ktoré si elektromobil chcú zadovážiť. Je to teda akési spojenie americkej protekcionistickej politiky s novým francúzskym „sociálnym lízingom“.
Ak sa tak stane, bude to z nášho pohľadu pomerne prekvapivý krok, pretože Taliansko patrilo, aspoň podľa vyhlásení svojich vedúcich predstaviteľov, k najväčším odporcom rýchleho prechodu na elektromobilu. Takmer presne pred rokom minister dopravy a podpredseda vlády Matteo Salvini označil rýchly prechod na elektrické vozidlá za „ekonomickú samovraždu“ Európy a „dar“ pre čínsky automobilový priemysel a v podobnom duchu sa v priebehu minulého roku vyjadroval opakovane. Taliani sa tiež pridali ku krajinám, vďaka ktorým sa napokon zákaz spaľovacích motorov nebude vzťahovať na syntetické palivá a taktiež patrili k hlavným odporcom novej emisnej normy Euro 7.
Balík na podporu elektromobilov, o ktorom diskutuje talianske ministerstvo priemyslu, by zahŕňal finančné stimuly v hodnote až 13 750 eur, ktoré by umožnili ľuďom s ročným príjmom nižším ako 30 000 eur zlikvidovať svoje autá, vyhovujúce norme Euro 2, ktoré sú staršie ako 20 rokov a kúpiť si nové elektrické auto. Cieľom by podľa dokumentu mala byť „obmena talianskeho vozového parku, ktorý je jedným z najstarších v Európe, s minimálne 11 miliónmi áut vyhovujúcim emisnej norme Euro 3 alebo staršej“. V pláne je tiež „podpora rodiny s nízkymi príjmami a nákupu áut vyrobených v Taliansku“.
Kompletný balík bude podľa hovorcu ministerstva priemyslu predstavený na stretnutí so zástupcami automobilového sektora 1. februára.