Porsche odhaľuje zázračný podvozok Active Ride. Fungoval by aj bez pružín

Nové Porsche Panamera sa môže pochváliť aktívnym podvozkom Active Ride. Táto technológia však potrebuje toľko elektrickej energie, že je len súčasťou plug-in hybridných verzií. Tie ostatné by aktívne tlmiče „neutiahli“.

10.01.2024 14:00
debata
Podvozok Active Ride novej Panamery je... Foto: Pravda, Robert Hüttner, Porsche
Porsche Panamera - podvozok Active Ride 2024 Podvozok Active Ride novej Panamery je skutočným umeleckým dielom.

Koncom roka predstavilo Porsche tretiu generáciu Panamery. Pravdupovediac však ide skôr o výrazný facelift a rozsiahlu modernizáciu. Platforma ostala pôvodná. Jednou z technologických vychytáviek je aktívny podvozok Active Ride, na ktorý teraz Porsche upozorňuje. A dokáže vskutku neuveriteľné veci. Karosériu totiž drží v takmer vodorovnej polohe pri prudkej akcelerácii, pri prudkom brzdení aj pri rýchlom prejazde zákrut. A nielen to, dokonca sa môže karoséria do zákrut nakláňať a pri brzdení správať ako helikoptéra, ktorá sa počas spomalení nakloní mierne dozadu.

Každý tlmič podvozka Active Ride je vybavený... Foto: Pravda, Robert Hüttner, Porsche
Porsche Panamera - podvozok Active Ride 2024 Každý tlmič podvozka Active Ride je vybavený výkonným hydraulickým čerpadlom, ktoré riadi pohyby karosérie voči kolesu. Systém je taký rýchly, že by teoreticky dokázal pracovať bez odpruženia.
Porsche Panamera - 2024 Čítajte viac Porsche Panamera: Tretia generácia je len evolúciou. Vrcholom bude plug-in hybrid

Vývoj trval neskutočných šesť rokov a práve Panamera je prvým modelom Porsche, ktorý môže ťažiť z benefitov novej technológie. Neskôr sa má rozšíriť aj do ďalších modelov. Ako to funguje? Každý tlmič je vybavený výkonným hydraulickým čerpadlom, ktoré reguluje prietok oleja. Vďaka tomu môže tlmič aktívne ovládať kompresiu aj odskok kolesa pri prejazde nerovností a udržiavať karosériu v potrebnej polohe. Každý tlmič reaguje nezávisle na základe povelov riadiacej jednotky, ktorá spracúva dáta zo senzorov na kolesách, karosérii aj na samotných tlmičoch. Kontrolná frekvencia systému je až 13 Hz, teda 13 procesov za sekundu.

Pri brzdení je Panamera schopná sa mierne... Foto: Pravda, Robert Hüttner, Porsche
Porsche Panamera - podvozok Active Ride 2024 Pri brzdení je Panamera schopná sa mierne zakloniť dozadu, asi ako vrtuľník, ktorý náhle spomalí.

Systém má vplyv nielen na komfort, ale aj jazdné vlastnosti. Umožňuje rýchlejší a stabilnejší prejazd zákrutami, zlepšuje trakciu a skracuje brzdnú dráhu. Porsche tvrdí, že takýto podvozok by sa teoreticky zaobišiel aj bez pružín. Aj preto si vystačí s jednokomorovým pneumatickým odpružením namiesto dvojkomorového. Hydraulické čerpadlá sú však také náročné na elektrickú energiu, že podvozok Active Ride dodáva Porsche výlučne pre plug-in hybridné verzie. Za túto vychytávku si ale priplatíte 8 400 eur. Pripomeňme, že plug-in hybridná Panamera Turbo E-Hybrid má výkon 500 kW a na stovku to zvládne za 3,2 s.

Porsche Panamera - 2024
Porsche Panamera - 2024
+14Porsche Panamera - 2024

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Porsche Panamera
Články podľa značiek