Čínsky BYD je druhým najväčším výrobcom elektromobilov na planéte. Vlani ich predal 1,6 milióna, čím sa takmer dotiahol na americkú Teslu, z ktorej liniek zišlo 1,8 milióna áut. Ak by sme ale do produkcie BYD-u zarátali aj plug-in hybridy, na konte má až tri milióny nabíjateľných áut. Tak ako väčšina čínskych automobiliek má aj on ambíciu expandovať na zahraničné trhy, pretože Čína už BYD-u nestačí. Najmä nie v časoch cenovej vojny, ktorú vyvolala v ríši stredu Tesla. V hľadáčiku čínskeho producenta je najmä Európa. Vlani tu síce BYD predal len približne 14 000 áut, z toho viac ako 11 000 pripadlo na jediný model – elektrický hatchback Atto 3, čo je zanedbateľné, no ambície sú obrovské.
Čítajte viac Fabriky zastavujú výrobu áut. Európa sa bojí útokov na prepravné lodeUž v roku 2022 BYD oznámil, že hodlá v Európe postaviť dve továrne, ktoré majú byť základom jeho expanzie. Vlastnými fabrikami by sa vyhol clu a tiež riziku sankcií, ktoré má EÚ v pláne uplatniť voči čínskym automobilkám dotovaným tamojšou vládou. Dnes už vieme, že prvá z fabrík vyrastie v Maďarsku s počiatočnou kapacitou 200 000 vozidiel ročne. Kým sa ale rozbehne, čo sa očakáva do troch rokov, nebude BYD čakať so založenými rukami. Európu sa chystá dobiť loďami. Prvú z nich, BYD Explorer No. 1, si prenajal od spoločnosti Zodiac Maritime Ltd. Na svojich palubách dokáže prepraviť až 7 000 áut. A už je na prvej plavbe. Začala v Longkou, prístavnom meste v severovýchodnej čínskej provincii Shandong. Zastavila sa v Yantai 9. januára a teraz smeruje do Shenzenu, kde má sídlo BYD.
Čítajte viac Číňania spustili na vodu elektrického obra. Vybrali si však zlé časyBYD Explorer No. 1 je prvou nákladnou loďou vyrobenou čínskym staviteľom lodí, konkrétne International Marine Containers Group Co., ktorá je špeciálne určená na vývoz čínskych áut. Je vybavená dvoma nádržami na uskladnenie skvapalneného zemného plynu ako hlavného paliva, ktoré výrazne znižuje emisie CO2. Možno predpokladať, že Explorer No. 1 je len prvým mega plavidlom novej flotily, ktorá má zabezpečiť BYD-u pohodlný export áut. Čína je totiž už dnes najväčším exportérom vozidiel, čo vyvolalo vlani viaceré logistické problémy. Pred BYD-om sa tak musí začať skláňať aj Elon Musk, ktorý v roku 2011 v rozhovore pre Bloomberg vybuchol do smiechu, keď sa ho reportérka spýtala, či vidí BYD ako konkurenta Tesly. Dnes má už celkom iný názor.