Lodná doprava je považovaná za jednu z najšpinavších vôbec. Dôvodom je, že ako palivo používa vykurovací olej a že emisné predpisy v lodnej doprave sa zďaleka neblížia tým, ktoré musia už roky spĺňať osobné a nákladné autá. Elektrifikácia lodí znie preto lákavo. A je na dosah. Veď čínska spoločnosť Cosco už koncom júla spustila na vodu doteraz najväčšiu elektrickú kontajnerovú loď N997, ktorá má na jedno nabitie zvládnuť trasu dlhú 1 000 km. N997 je dlhá 119,8 a široká 23,6 metra. Jej ponor je 5,5 metra. Odvezie 700 štandardných kontajnerov. Rozhodne teda nejde o drobčeka, ale skôr o obra.
Čítajte viac Zdražie požiar lode Fremantle Highway elektromobily? Vládne na nej drahé pekloO samotný pohon sa starajú dva hnacie elektromotory s výkonom 900 kW. Obrovskou výhodou je, že loď nemusí strácať čas nabíjaním. Batérie s chémiou LFP s celkovou kapacitou 57,6 MWh, ktoré sú uskladnené v 36 paketoch veľkosti kontajnerov, je totiž možné v prístave rýchlo vymeniť za nabité. Podľa portálu Maritime Executive je N997 vybavená špeciálne vyvinutým systémom riadenia energie. To by malo znížiť spotrebu energie a tým regulovať dojazd. Cosco tvrdí, že N997 ušetrí denne 32 ton CO2 v porovnaní s loďami s naftovým motorom.
Čítajte viac Fremantle Highway: Rolls-Royce potvrdil, že zhoreli aj jeho autá. Aké tam ešte boli?Loď bude testovaná na trase dlhej okolo 1 000 kilometrov, ktorá sa začína vo Východočínskom mori a pokračuje po rieke Jang-c'-ťiang a späť. Určená je teda najmä na riečnu vnútroštátnu dopravu. Spoločnosť Cosco je však len na začiatku svojich ambícií elektrifikovať lodnú dopravu. Už v máji začala stavať nástupcu s označením N998. V minulom roku zas dokončila najväčšia elektrická výletná loď svoju prvú plavbu v Číne. Plavidlo Yangtse River Three Gorges 1 je dlhé takmer 100 metrov, 16 metrov široké a na jeho palube môže byť až 1 300 pasažierov.
Čítajte viac Koniec nádejam: Felicity Ace so 4 000 luxusnými autami išla ku dnuNedávne požiare lodí Felicity Ace a Fremantle Highway, z ktorých prvá skončila na dne oceánu a druhá po týždňovom hasení v holandskom prístave Eemshaven, a ktoré prepravovali niekoľko stoviek elektromobilov, však otvára otázku bezpečnosti lodí, na ktorých sa nachádzajú li-ion batérie. Či už vo forme prepravovaných elektromobilov alebo ako samotného zdroja energie pre loď. Tieto batérie sú považované za príčinu dvoch nedávnych nehôd s odhadovanými škodami okolo 700 miliónov eur. Horia s dvojnásobnou intenzitou, akú má bežný požiar, emitujú toxické látky a vzbĺknuť dokážu opakovane aj niekoľko dní po zdanlivom uhasení. Predstavte si čosi také s 1 300 výletníkmi na palube.