Podľa štatistík, zverejnených Združením európskych automobilových výrobcov (ACEA), sa v roku 2023 v Európskej únii v medziročnom porovnaní predalo o 13,9 percenta áut viac, než v roku 2022. A to aj napriek tomu, že december bol slabší, v medziročnom porovnaní v ňom poklesli registrácie nových áut o 3,4 percenta. Ide o prvý medziročný pokles po 16 mesiacoch nepretržitého rastu. Celkovo sa v EÚ vlani zaregistrovalo približne 10,5 milióna nových áut.
Rovnaká situácia nastala v poslednom mesiaci uplynulého roka aj na Slovensku. V decembri uplynulého roku sa podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) zaregistrovalo na našom trhu 5 328 nových osobných áut (kategória M1). Pre porovnanie: v decembri 2022 sa v kategórii M1 zaregistrovalo 6 449 nových vozidiel, čo značí pokles o 1 121 áut, respektíve o 17,4 percenta. V medziročnom porovnaní ide o prvý, navyše celkom výrazný, medziročný pokles, nasledujúci po 14 mesiacoch nepretržitého rastu.
Vráťme sa však k celoročným predajom v EÚ. Všetky trhy EÚ v minulom roku rástli – okrem Maďarska, ktoré zaznamenalo pokles na úrovni 3,4 percenta. Dvojciferné zisky eviduje väčšina trhov, vrátane troch najväčších: Taliansko (+18,9 percenta), Španielsko (+16,7 percenta) a Francúzsko (+16,1 percenta). Naopak, Nemecko zaznamenalo miernejší medziročný nárast o 7,3 percenta, ovplyvnený bol slabším decembrovým výkonom, keď nemecký automobilový trh klesol až o 23 percent. Dôvodom je, okrem iného, rušenie dotácií na elektrifikované autá. Viac sme o tom písali v článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.
Elektromobily sa v roku 2023 stali v EÚ tretím najpreferovanejším druhom pohonu, ich trhový podiel sa dostal až na 14,6 percenta, no v decembri zaznamenali medziročný pokles po prvýkrát od apríla 2020. Elektromobily tak v celoročnom porovnaní predstihli naftové autá, ktorých podiel bol o percento nižší a medziročne ostal stabilný, Trhu v EÚ stále dominujú benzínové autá, ktoré získali v roku 2023 trhový podiel až 35,3 percenta, zatiaľ čo hybridy (bez plug-in hybridov) boli druhou najpopulárnejšou voľbou, ich trhový podiel bol v roku 2023 25,8 percenta.
Čítajte viac Bez Renaultu a Citroënu: Toto sú najpredávanejšie autá na Slovensku v roku 2023Naproti tomu predaj plug-in hybridných elektromobilov skončil rok v klesajúcom trende a v decembri 2023 klesol o výrazných 40,2 percenta na 71 546 kusov. Dôvodom je výrazný pokles záujmu v Nemecku (-74,4 percenta !), najväčšom trhu pre tento typ pohonu. V dôsledku toho sa trh EÚ s plug-in hybridnými autami v porovnaní s rokom 2022 znížil o 7 percent a ich celoročný podiel je len 7,7 percenta, teda približne polovičný v porovnaní s elektromobilmi.