Od roku 2016 poskytli Nemci na dotovanie kúpy elektromobilov vyše 10 miliárd eur, len vlani to bolo 2,4 miliardy. Lenže aj Nemecko zaťahuje dlhovú brzdu. Už v septembri zrušilo štátne subvencie na elektromobily pre firemnú klientelu a v decembri oznámilo zo dňa na deň aj koniec dotácií pre súkromné osoby. Tie podané sa síce ešte vybavia, ale nové žiadosti už Nemecko neschvaľuje. Efekt? Okamžitý pád predaja elektrických áut. Nič na tom nemení ani fakt, že Nemci patria k najsolventnejším v Európe. Aj pre nich sú elektromobily drahé a ak nemôžu využiť dotácie, zvolia si klasické auto so spaľovacím motorom.

V septembri sa tak zrútili predaje batériových elektromobilov medzimesačne o 73,4 % a medziročne o 29 %. Samozrejme, bol to efekt prasknutej bubliny. V auguste totiž firmy nakupovali v poslednej chvíli, čo sa dá. Lenže situácia sa nezlepšila ani v ďalších mesiacoch. V októbri síce došlo v medziročnom porovnaní k nárastu o 4,3 %, ale v novembri opäť k poklesu o 29 %, no a december bol pre výrobcov elektrických áut ďalšou katastrofou. Odbyt sa v porovnaní s decembrom 2022 znížil o 48 %, keď sa predalo len 54 654 elektromobilov. Vlani sa síce v Nemecku predalo 524 219 elektromobilov, čo je viac ako 470 559 rok predtým, ale zdá sa, že ide o posledný nárast. Bez dotácií to nepôjde.

Zaujímavé sú aj dáta nemeckého združenia automobilového priemyslu KBA, ktoré ukazujú, ako sa pád predaja elektrických áut v posledných mesiacoch dotkol jednotlivých značiek. Decembrové predaje sú katastrofou pre Teslu, ktorá zaznamenala 77,2 % pokles, aj pre Volkswagen s poklesom 73,3 %. A vyhliadky nie sú dobré ani do budúcnosti. Iste nie náhodou už Volkswagen zareagoval znižovaním cien, hoci ešte nedávno sa dušoval, že svojim produktom verí a nemieni ísť s cenou nadol. Zo situácie ťažia iné pohony. Do hry sa napríklad vracajú diesely. Predaj naftových áut totiž v decembri vzrástol v Nemecku o 26,8 percenta. Čo sa týka Volkswagenu, ten predal o 238 % viac naftových áut ako tých elektrických.