Prvým sériovým autom s rotačným Wankelovým motorom bolo športové kupé Mazda Cosmo Sport z roku 1967. Veľké plány s ním mali aj ďalšie automobilky, ale, ako vieme, išlo o slepú, a najmä veľmi drahú uličku. NSU kvôli problémom s rotačným motorom skrachovalo, Citroën zachránil pred bankrotom Peugeot a tí šťastnejší počítali „iba“ mnohomiliónové straty. Napriek tomu Wankel zo sveta nikdy nezmizol. Mazda mu ostala verná do dnešných dní, hoci s obrovskou pauzou po roku 2012, keď zastavila výrobu kupé RX-8. Predvlani však predstavila nový jednorotorový Wankel v úlohe generátora pre elektrickú Mazdu MX-30 R-EV. Nedávno dokonca oslávila dva milióny vyrobených Wankelových motorov.
Čítajte viac Revolučný Wankel má 60. Bol to veľmi drahý omylVlani nasledoval prekrásny koncept kupé Mazda Iconic SP, opäť s rotačným agregátom v úlohe predlžovača dojazdu. Tentoraz však dvojkomorovým a so systémovým výkonom 272 kW! Teraz sa štúdia Iconic SP ukázala na autosalóne v Tokiu a zdá sa, že vďaka mimoriadne pozitívnym ohlasom publika zamieri v produkčnej verzii na výrobné linky. Aj z tohto dôvodu sa Mazda rozhodla, že obnoví tím na vývoj Wankelovho motora, ktorý rozpustila v roku 2018. „Som veľmi šťastný a hlboko dojatý z reakcií, ktoré som dostal v súvislosti s naším konceptom. S vaším povzbudením spúšťame 1. februára vývojovú skupinu rotačných motorov, aby sme sa priblížili k tomuto snu,“ povedal v Tokiu Šéf Mazdy Katsuhiro Moro.
„Členovia vývojovej skupiny spaľovacích motorov, ktorí sa doteraz venovali piestovým motorom SkyActiv s pokročilým procesom spaľovania, sa opäť zamerajú na rotačnú jednotku. Takýto vývoj si vyžaduje rôznych inžinierov, ale začneme s približne 30-členným tímom,“ spresnil Moro. Zatiaľ síce nie je celkom jasné, či sa sériový Wankel objaví práve v športovom kupé, pretože ide o okrajový žáner trhu, ale vylúčené to vôbec nie je. Sériový Iconic SP by mohol zohrať úlohu imagemakera značky. A možno nakoniec Wankel uvidíme aj v ďalšej generácii kultového roadsteru Mazda MX-5. Japonská automobilka z Hirošimy tak ide v časoch elektrifikácie naďalej proti prúdu, čo nedávno dokázala aj novými radovými 6-valcami na benzín (Skyactiv-X) a naftu (Skyactiv-D).
Čítajte viac Mazda Iconic SP Concept: Je toto nová MX-5? Bola by krásna a s Wankelom