Ak zohľadníme všetky kategórie, tak v uplynulom roku sa na Slovensku predalo 101 842 vozidiel, čo je medziročný nárast o 13,06 percenta. Významný nárast zaznamenali aj ľahké úžitkové vozidlá, celkový počet vozidiel v kategórii N1 bol 9 107 (medziročný nárast o 18,6 percenta). Kategória nákladných vozidiel (N2 a N3) skončila medziročne s pozitívnym rastom s celkovým počtom 3 939 vozidiel. O viac ako 100 % sa zvýšila registrácia autobusov kategórie M2 a M3 s celkovým počtom 793 vozidiel,
V kategórii osobných áut, teda M1 zostávajú dominantnými vozidlá SUV, ktorých sa spolu predalo 46 501 kusov (kategórie G1 a G2), čo značí trhový podiel 52,8 percenta. Druhým najobľúbenejším segmentom osobných vozidiel na Slovensku sú kompaktné vozidlá (kategória C) s počtom 20 367 kusov a s medziročným nárastom takmer 3 500. Naopak, tretí najpopulárnejší segment malých vozidiel (kategória B, kam patrí napríklad aj populárna Fabia) zaznamenal pokles o viac ako 1 200 kusov, respektíve o 12,4 percenta, zaregistrovalo sa ich necelých 11-tisíc.
Nedá sa tomu diviť, pretože ponuka malých áut sa okliešťuje a navyše sa tieto autá dostávajú cenovo už takmer na úroveň nižšej strednej triedy, pretože automobilky pri nich z logických dôvodov zvyšovali svoje marže najviac.
VIDEO: Špičkový motorár o nejasnej budúcnosti spaľovacích motorovNižšia stredná trieda, aj keď je s počtom vyše 20 300 registrovaných áut v roku 2023 druhou najsilnejšou, zostáva svojim spôsobom chudobná, pretože ju absolútne ovláda päť dominantných modelov. Konkrétne to znamená, že z celkového počtu 20 367 registrovaných automobilov v segmente C pripadá 14 801 na týchto päť modelov. Z percentuálneho hľadiska je to približne 73 percent.
Alebo inak – ak sčítame predaj všetkých áut na 6. až 15. mieste, ten len úplne nepatrne prevýši počet registrácii Škody Octavia, ktorá kraľuje nielen tomuto segmentu, ale je aj najpredávanejším autom roku 2023 na Slovensku. Túto silnú päťku tvoria Škoda Octavia, Kia Ceed, Hyundai i30, Škoda Scala a Toyota Corolla.
Čítajte viac Toyota verzus Škoda: Toto je 15 najpredávanejších SUV na Slovensku v roku 2023A keď sme už pri Corolle – jej „čísla“ úplne nesedia so štatistikami Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR), z ktorých inak vychádzame. Našli sme v nich totiž aj vyše 260 Aurisov, čo je model, ktorý sa už tri roky nevyrába. Slovenský importér upresnil, že ide o chybu v štatistike, sú to všetko Corolly.
Ak sa pozrieme do tabuľky celoročných predajov, tak zistíme, že oproti roku 2022 si vymenili miesta Škoda Octavia, ktorá v tomto roku dominuje a Hyundai i30, ktorý sa stal najpredávanejším autom nižšej strednej triedy v roku 2022, Kia Ceed si medzi nimi udržala stabilnú 2. priečku.
Oproti roku 2022 z rebríčku vypadla Mazda 3 a vrátil sa do neho Fiat Tipo. Do segmentu C sme nezaradili Peugeot 3008, pretože podľa nás tam nepatrí, takže druhým modelom, ktorý medziročne do top 15 pribudol, je Ford Focus. Ten navyše patrí, spolu s Daciou Jogger k modelom, ktoré si svoje umiestnenie medziročne vylepšili najviac.
Na ďalšej strane nájdete rebríček 15 najpredávanejších áut nižšej strednej triedy aj s medziročným porovnaním.