Internetový motoristický magazín Motor1.com už niekoľko rokov testuje dojazd elektrických áut v reálnej premávke, aby čitateľom sprostredkoval cenný údaj, ktorý sa zvykne odlišovať od normovanej spotreby elektriny a z nej vyplývajúceho dojazdu. Pre rok 2024 si zvolili ako testovaciu lokalitu okolie Ríma a do skúšky vybrali 11 elektromobilov.
Testovacou trasou bola diaľnica A90 nazývaná aj Grande Raccordo Anulare. Tá je okruhom hlavného mesta Talianska a je na nej povolená rýchlosť 130 km/h s občasnými úsekmi so zníženou rýchlosťou na 110 km/h. Väčšinou je však premávka na nej hustá, a tak dochádza k pravidelným zrýchľovania a spomaľovaniam. Aby sa testovací jazdci vyhli ranným zápcham, kolóna jedenástich elektromobilov vyštartovala o pol jedenástej doobeda. Teplota vzduchu sa pohybovala od 10 do 14 stupňov Celzia. Plne nabité autá jazdili až do piatich percent zostatku energie v akumulátore.
A aké modely sa testu zúčastnili? Paleta bola pestrá od Lucidu Air, Lexusu RZ a BMW i5, cez Kiu EV9, Toyotu bZ4X, Teslu Model 3, Hyundai Ioniq 6 a Volkswagen ID.7 až po Jeep Avenger, Fiat 600e a BYD Seal. Všetky mali obuté letné pneumatiky s výnimkou Lucidu, ktorý mal celoročné. Magazín okrem toho upresnil, že v Lexuse RZ ešte neprebehla aktualizácia softvéru, ktorú značka avizovala a ktorá má práve zlepšiť efektivitu pohonu.
Najdlhšiu vzdialenosť prešlo podľa očakávaní auto s najväčším akumulátorom, a to Lucid Air. Vďaka 112 kWh v batérii prešiel 571 kilometrov. Dosiahol pritom spotrebu 19,6 kWh/100 km. Hoci ide o pekný výsledok, oproti normovanej spotrebe podľa WLTP zaostal o 32 %, keďže jeho dojazd je stanovený na 839 km.
Spomínaná absencia aktualizácie sa prejavila vo výsledku Lexusu RZ a zrejme aj Toyoty bZ4X, ktoré napriek 64kWh batérií prešli len 243, respektíve 249 km a za normovanou spotrebou zaostali o 40 %.
Čítajte aj O koľko kratší je zimný dojazd elektromobilov? Ak nechcete zmrznúť, oveľaPokiaľ ide o efektivitu, najlepší výsledok si pripísala Tesla Model 3, ktorá v tejto disciplíne dlhodobo vyniká. Počas testovacej jazdy dosiahla spotrebu 15,1 kWh/100 km. Na druhej priečke sa umiestnil Hyundai Ioniq 6 s aerodynamickou karosériou a s výsledkom 15,5 kWh/100 km. Na chvoste výsledkovej tabuľky opäť skončilo japonské duo so spotrebami 25,7 a 26,3 kWh/100 km.
Tabuľky s výsledkami všetkých 11 modelov nájdete na ďalšej strane.