O koľko kratší je zimný dojazd elektromobilov? Ak nechcete zmrznúť, oveľa

Ďalší test dojazdu elektromobilov ukazuje, že zima nie je ich obľúbeným ročným obdobím. Kúrenie im robí škrt cez rozpočet. A poriadny.

20.12.2023 06:00
NAF - test dojazdu elektromobilov Foto:
Štúdia portálu Reccurent vychádza dát získaných z viac ako 10 000 užívateľov elektromobilov po celých USA, ako aj z dát palubných počítačov.
debata (16)

Zima je tu a tak príde vhod ďalší test zimného dojazdu elektrických áut. Tentoraz sa oň postaral portál Reccurent, ktorý preveril 12 populárnych elektromobilov predávaných v USA. Až na dva modely poznáme všetky dobre aj v Európe. V podstate test len potvrdzuje to, čo dobre vieme. Elektromobily zimu rady nemajú. Súvisí to s ich batériami. V chladnom počasí v nich prebiehajú chemické reakcie pomalšie. Klesá tým aj ich výkon. No hlavným dôvodom kratšieho dojazdu je vykurovanie kabíny.

VW ID.4 ukázal, že v zime má s dojazdom vážne... Foto: Volkswagen
VW ID.4 GTX - 2021 VW ID.4 ukázal, že v zime má s dojazdom vážne problémy. Mráz ho oberie až o 46 % kilometrov. Dobíjať tak treba takmer dvakrát častejšie.
Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte viac Consumer Reports: Dojazd elektromobilov neohúri ani za ‘ideálnych’ podmienok

Na rozdiel od konvenčných áut musia totiž elektromobily využívať na výrobu tepla v interiéri energiu batérie. Žiadnu inú k dispozícii nemajú. Elektromotory premenia vyše 90 % elektriny na pohyb, takže tu prakticky nie je žiadne odpadové teplo. To spaľovacie motory s účinnosť do 40 % ho majú doslova na rozdávanie. Lenže vykurovanie elektrinou si z batérie potiahne poriadnu dávku energie. Takže dojazd môže klesnúť aj o desiatky percent. Reccurent sa opieral o dáta získané z viac ako 10 000 vozidiel po celých USA, ako aj o desaťtisíce dát získaných z palubných počítačov.

Tesly ukázali, že s chladom bojujú veľmi dobre.... Foto: Tesla
Tesla Y - 2019 Tesly ukázali, že s chladom bojujú veľmi dobre. I tak strácajú v zime štvrtinu dojazdu.
Ford F-150 Lightning - 2022 Čítajte viac Rýchle nabíjanie ‘zabíja‘ batérie. Potvrdzuje to najnovšia štúdia

Na rozdiel od laboratórnych testov ide teda o reálne dáta z reálnej zimnej prevádzky, ktorá zahŕňa všetky premenné ako nerovný terén, rozdielnu rýchlosť jazdy aj degradáciu batérie. Objektívnejšia metodika jednoducho neexistuje. Priemerne elektromobily ukázali, že pri teplotách pod bodom mrazu sa ich dojazd scvrkne o 30 %. To nie je veru málo, ak si uvedomíme, že ani v lete sa v tejto disciplíne nechytajú na klasiku so spaľovacími motormi. Lenže nie všetky sú na tom rovnako.

Hviezdou štúdie je Audi e-tron. V zime príde... Foto: Audi
Audi Q8 e-tron quattro - 2022 Hviezdou štúdie je Audi e-tron. V zime príde len o 16 % potenciálnych kilometrov.
Tesla S -1,9 milióna kilometrov Čítajte viac Tento Nemec najazdil s Teslou S 1,9 milióna km. Vymenil 13 motorov

Tak napríklad VW ID.4 stratí pod bodom mrazu neskutočných 46 % dojazdu a Chevrolet Bolt 42 %. Lepšie sú na tom Tesly 3, Y a X, ktoré prídu „len“ o 24 % dojazdu. Podobne je na tom aj Nissan Leaf s 23-percentnou stratou. Hviezdou je jednoznačne Audi e-tron, ktoré príde len o 16 % letnej vzdialenosti. Tento negatívny efekt možno obmedziť použitím tepelného čerpadla. Ak ho automobilka ponúka za príplatok, určite si ho zaobstarajte. Alebo sa rozhodnite pre elektromobil, ktorý ho má v sérii. V cene celého auta sa toto zariadenie stratí, ale v zime vám prinesie veľký úžitok.

Rozdiel medzi letným a zimným dojazdom

Model O koľko je kratší zimný dojazd
Volkswagen ID.4 –46 %
Chevrolet Bolt –42 %
Hyundai Kona –34 %
Ford Mustang Mach-E AWD Extended –34 %
Nissan Leaf –34 %
Tesla Model S 90D –28 %
Ford F-150 Lightning –26 %
Tesla Model Y AWD Long Range –24 %
Tesla Model 3 Long Range –24 %
Tesla Model X 100D –24 %
Nissan Leaf Plus –23 %
Audi e-tron (Q8 e-tron) –16 %

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #zima #dojazd
Články podľa značiek