V továrni v memeckom Saarlouis vyrába Ford Focus, ktorý tam však budúci rok končí bez náhrady, pretože americká značka sa sústredí v Európe na elektroautá. Problémom je, že Ford netuší, čo s fabrikou, v ktorej v čase najväčšieho rozmachu pracovalo vyše 6 000 ľudí. Aj ju chcel predať, ale nemá komu, navyše o jej budúcnosti informuje chaoticky a protirečivo. Koniec-koncov, posúďte sami.
O absencii serióznej koncepcie v prípade fabriky v Saarlouise svedčia aj kroky európskeho vedenia Fordu. To už pred dvomi rokmi oznámilo, že v roku 2025 fabriku zatvorí. V marci minulého roku svoje predošlé rozhodnutie o zatvorení fabriky Ford odvolal. Vraj bude fungovať aj po ukončení výroby Focusu – a to minimálne do roku 2032. Potom sa začiatkom júna 2023 objavila informácia, že Ford predsa len rokuje o odpredaji fabriky „čínskym záujemcom“ a dohodnú sa do septembra. Ale sa nedohodli, záujemca si to rozmyslel a Ford vyhlásil, že fabriku teda nepredá, ale bude v obmedzenom režime fungovať ďalej.
Na prelome tohto a minulého roku neplatilo ani to. Ford oznámil, že opäť hľadá investora, ktorý by fabriku kúpil, najnovšie aj s pomocou vlády nemeckej spolkovej krajiny Sársko. Uplynuli necelé dva mesiace a Ford už investora nehľadá. A hádajte čo? Vrátil sa k dvakrát zrušenému nápadu, že ju bude teda prevádzkovať ďalej v zmenenom režime.
Tentokrát na nátlak zamestnancov, ktorým sa nemožno diviť, že z takého chaosu už „boli na prášky“ a začali sa vyhrážať časovo neobmedzeným ostrým štrajkom. To vedenie fabriky vydesilo natoľko, že sa relatívne rýchlo dohodli na jej budúcnosti.

Dohody zahŕňajú pokračovanie pracovného pomeru tisícky zamestnancov do konca roka 2032, odstupné a prémie, ako aj rekvalifikačné programy. Ukončenie výroby modelu Fordu Focus, pôvodne plánované na máj 2025, sa okrem toho posunie o šesť mesiacov. Odborový zväz IG Metall plánuje svojim členom vo Forde predložiť návrh na hlasovanie, v ktorom tento mesiac rozhodnú, či sa majú dohody prijať, alebo sa namiesto toho uskutoční časovo neobmedzený štrajk. Členmi odborového zväzu je približne 98 percent zamestnancov Fordu v Nemecku. Veríme, že táto dohoda bude odsúhlasená, zamestnanci budú konečne vedieť, na čo naozaj sú a my už nebudeme musieť písať o tom, že Ford svoju nemeckú fabriku predá, nepredá, možno predá, asi si nechá alebo ani nie…