Budúcnosť Fordu v Európe je neistá. Podľa údajov Európskeho združenia výrobcov áut (ACEA) klesol jeho podiel na európskom trhu za prvé štyri mesiace tohto roku na 3,7 percenta zo 4,5 percenta v predchádzajúcom roku. A nie je to krátkodobý výkyv. Podiel Fordu na európskom trhu klesá už niekoľko rokov a za posledné sa znížil o viac ako polovicu z 8,2 percenta, ktoré ešte mal v roku 2006.
O absencii serióznej koncepcie svedčia aj kroky jeho európskeho vedenia. To ešte minulý rok oznámilo, že v roku 2025 zatvorí svoj závod v nemeckom Saarlouise, kde 6 000 zamestnancov montovalo Focus. Aktuálne ich je už len 4 500. V marci tohto roku svoje predošlé rozhodnutie o zatvorení fabriky Ford odvolal. Vraj bude fungovať aj po ukončení výroby Focusu – a to minimálne do roku 2032. Avšak tam zostane len tisíc zamestnancov a nebudú sa tam po roku 2025 vyrábať žiadne Focusy. Továreň vraj pobeží v „obmedzenom režime“, aby prilákala nových investorov.
Čítajte viac Ford plánuje v Európe kvôli elektroautám vo veľkom prepúšťať. Ruší aj výrobuMasívne sa prepúšťa aj vo fabrike Fordu vo Valencii, kde dnes pracuje 4 500 ľudí. „Valencia zažije významné zníženie počtu pracovných miest, keď sa Ford upriami na elektrickú budúcnosť," varoval minulý rok vtedajší šéf európskej divízie Fordu Stuart Rowley. „Realita je taká, že výroba elektromobilov si vyžaduje menej ľudí,“ vysvetlil. Rowley musel koncom minulého roku zo svojej funkcie odísť spolu s ďalšími top manažérmi automobilky. Nič to ale nezmenilo na fakte, že vo Valencii sa zníži stav pracovníkov o 1 100.
Jednou z mála pozitívnych správ je aktuálne dokončenie prestavby kolínskej fabriky Fordu na výrobu elektromobilov, čo predstavovalo dvojmiliardovú investíciu. Aj keď je otázkou, či je táto informácia naozaj „dobrá“. V Kolíne sa totiž montovala Fiesta, jej výroba skončí už na budúci mesiac. Takže Ford sa relatívne krátko po sebe zbaví dvoch kľúčových modelov (okrem Fiesty aj už spomínaného Focusu), ktoré ešte pred pár rokmi patrili k európskym top-bestsellerom.
Ford však v Európe neprepúšťa len vo výrobe, ale postupne ruší aj sieť dílerstiev. Automobilka totiž v Európe opúšťa segmenty trhu, ako sú malé a kompaktné autá, pretože sa zameriava na SUV a crossovery na ktorých má vyššie marže. Takže už nepotrebuje tak širokú sieť predajcov, pretože sa sťahuje z „veľkoobjemových segmentov“.
„Celkovo je naša sieť predajcov predimenzovaná, musíme sa reštrukturalizovať,“ povedal pred niekoľkými dňami Martin Sander, vedúci divízie osobných automobilov Ford v Európe na kongrese Automotive News Europe.
Čítajte viac Ford očakáva, že tento rok prerobí na elektromobiloch 3 miliardy dolárovLen pre zaujímavosť – najsilnejším trhom v Európe je pre Ford britský. Tam mal na začiatku roku 2021 sieť 360 predajcov, na začiatku roku 2022 ich bolo už len 335 a aktuálne ich počet klesol na 315.
Automobilka totiž plánuje postupne prejsť v Európe na agentúrny spôsob predaja. To značí, že predajcovia stratia svoju autonómiu a už nebudú nakupovať autá, ale prejdú do úlohy sprostredkovateľa s pevnou províziou za každé predané auto. A automobilke zostane väčšia časť zisku, pretože z predajného reťazca vyradí jeden medzičlánok. Takto v súčasnosti uvažujú viaceré automobilky, napríklad aj Mercedes-Benz.
Na kurze, zameranom na elektromobily sa však nič nezmenilo. Ford chce po roku 2030 predávať v Európe už výlučne len elektrické autá. Uvidíme však, či v tej dobe vôbec bude na európskom trhu prítomný.