Volvo: Polestar prestaneme financovať, peniaze potrebujeme na vlastné modely

Volvo presmeruje peniaze z Polestaru do vývoja vlastných elektromobilov. Polestar bude zachraňovať Geely, najväčší akcionár Volva.

15.02.2024 12:00
Polestar 4 - 2024 Foto:
Pomôcť zvýšiť predaje a znížiť stratu má Polestaru pomôcť jeho nový model s poradovým číslom 4. (na obrázku)
debata (9)

Nadšenie z eletromobilov pomaly vyprcháva a s obmedzením dotácií klesá aj záujem kupujúcich. Prejavilo sa to čiastočne už v uplynulom roku a naplno by sa to malo prejaviť v tomto. Mnohí investori, vrátane veľkých automobiliek, preto prehodnocujú svoje plány v oblasti elektromobility, znižujú plánovanú výrobu a predovšetkým rozmýšľajú, kam svoje peniaze reálne nasmerujú, pretože výroba elektrických áut je zatiaľ stratová a nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo v najbližšom čase zmeniť.

Toto je EX30: najmenšie a najlacnejšie elektrické Volvo
Video

Jednou z týchto automobiliek je aj Volvo, ktoré „zavrelo kohútik“ dcérskemu Polestaru a vyhlásilo, že túto značku, do ktorej pôvodne vkladalo veľké nádeje, prestane financovať. Volvo sa totiž chce naďalej venovať vývoju elektromobilov pod vlastnou značkou a nič nemení na svojom predsavzatí byť do roku 2030 čistou elektromobilkou. Polestar sa ako samostatná značka odčlenil od Volva v roku 2017, no Volvo má v Polestare približne 44-percentný podiel. Financie na ďalší vývoj sa tento výrobca snažil v roku 2022 získať aj vstupom na burzu, no očakávania sa nenaplnili.

Volvo predá svoj podiel v Polestare čínskej spoločnosti Geely Holding, ktorá je najväčším akcionárom Volva a práve spolupráca Volva a Geely svojho času viedli k osamostatneniu Polestaru. Jeho predajné ciele sa však nedarí naplniť a Polestar už dlhšie produkuje výraznú finančnú stratu. Tá Volvo zaťažuje, nehovoriac už o tom, že pre svoje fungovanie si Polestar od Volva zobral už dve pôžičky v ráde stoviek miliónov eur a požaduje ďalšie financie vo výške približne jednej miliardy eur.

Polestar 4 - 2024 Čítajte viac Polestar 2024: Prvé auto bez zadného okna ide do výroby

To je od automobilky, ktorá v uplynulom roku predala len 54-tisíc áut a oproti roku 2022 zvýšila svoje predaje len minimálne, pomerne trúfalé. Navyše Polestar začiatkom tohto roku oznámil, že prepustí v rámci snahy znižovať svoje náklady približne 15 percent zamestnancov a spoločnosť urobila aj zásadné zmeny vo vedení. Do predstavenstva bol menovaný bývalý predseda predstavenstva Škody Auto z rokov 2010 až 2015 Winfried Vahland. Značka má nového riaditeľa predaja a hľadá nového finančného riaditeľa.

Uvidíme, či situáciu automobilky Polestar pomôže zlepšiť očakávané uvedenie dvoch nových modelov Polestar 3 a Polestar 4, z ktorých jeden je už „doslova za rohom“ a aj druhý by sa mal predstaviť v tomto roku.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Polestar #Geely #predaj elektromobilov
Články podľa značiek