Polestar 2024: Prvé auto bez zadného okna ide do výroby

Tretí model Polestaru šokuje absenciou zadného okna. Vraj ide o bezpečnosť a komfort. Nahrádza ho digitálnym spätným zrkadlom.

06.02.2024 10:00
debata (3)
Polestar 4 definuje automobilka ako modernú... Foto: Polestar
Polestar 4 - 2024 Polestar 4 definuje automobilka ako modernú interpretáciu SUV-kupé. Jeho dizajn naznačil Polestar konceptom Precept už v roku 2020.

Polestar rozširuje ponuku o tretí model. Hoci nesie číslovku 4, stáť má medzi sedanom Polestar 2 a SUV Polestar 3. A to aj cenou. Automobilka novú štvorku charakterizuje ako SUV-kupé. No namiesto toho, aby dala splývavú líniu modelu 3, navrhla prakticky úplne nové auto. Polestar 4 má na dĺžku 4 839, na šírku až 2 139 mm, ale na výšku len 1 544 mm, čo je vo svete crossoverov naozaj extrémne nízka hodnota. Navyše, disponuje bezrámovou konštrukciou okien. Nesie tiež prvky konceptu Precept z roku 2020. Nehovoríme len o tvare svetiel, ale najmä o absentujúcom zadnom okne. Áno, toto je prvé sériovo vyrábané osobné auto, ktoré nemá vzadu žiaden priezor. Zato má panoramatickú strechu, ktorá sa tiahne od predného okna až za hlavy zadných cestujúcich.

Polestar 4 - 2024
Polestar 4 - 2024
+23Polestar 4 - 2024
Polestar Synergy Concept - 2023 Čítajte viac Polestar Synergy: Toto je prvý Hot Wheels Polestaru. Zatiaľ v mierke 1 : 1

Za príplatok je strecha elektrochromatická, takže môže byť úplne nepriehľadná. Polestar tvrdí, že toto nezvyčajné riešenie vytvára intímny priestor na zadných sedadlách a tiež zvyšuje bezpečnosť pri nárazoch zozadu. O dianí za vozidlom informuje vodiča len digitálne spätné zrkadlo. Má dvojitú funkciu, pretože môže zobrazovať aj pohľad na zadné sedadlá, napríklad na deti. Interiér má poskytovať posádke vďaka veľkorysému rázvoru 2 995 mm mimoriadne veľa priestoru. Je tiež ekologický, pretože Polestar zredukoval rôznorodosť materiálov na minimum a využil čo najviac recyklovaných plastov. Napríklad textílie z PET fliaš a koberce z econylonu, ktorého súčasťou sú použité rybárske siete. Výplne dverí zas využívajú polypropylén s prírodným vláknom (NFPP).

Na dĺžku má Polestar 4 viac ako 4,8 metra, ale... Foto: Polestar
Polestar 4 - 2024 Na dĺžku má Polestar 4 viac ako 4,8 metra, ale na výšku len 1 544 mm. Najväčším prekvapením je absencia zadného okna. Polestar 4 má len panoramatickú strechu.
Polestar 2 Čítajte viac Polestar: Švédske elektromobily majú kuriózny problém. Samy sa odbrzdia

Kokpit vodiča tvorí 10,2-palcový digitálny prístrojový panel. Centrálny infotainment má 15,4-palcovú obrazovku a je poháňaný softvérom OS Android Automotive a platformou Snapdragon Cockpit. Nechýba ani 14,7-palcový head-up displej. Samozrejmosťou je aktualizácia softvéru vzduchom. O bezpečnosť sa stará dvanásť kamier, dvanásť ultrazvukových senzorov a jeden radar. Luxus reprezentuje aparatúra Hamnan/Kardon s 12 reproduktormi a celkovým výkonom 1 400 wattov. Voliteľný balík Pilot Pack obsahuje zlepšený systém Pilot Assist s asistentom zmeny jazdného pruhu, ktorý vodič aktivuje páčkou „smerovky“. Základom Polestaru 4 je elektrická platforma Sustainable Experience Architecture (SEA) materského koncernu Geely. K dispozícii budú dve verzie.

Výhľad vzad supluje digitálne vnútorné spätné... Foto: Polestar
Polestar 4 - 2024 Výhľad vzad supluje digitálne vnútorné spätné zrkadlo. Navyše slúži aj na sledovanie posádky na zadných sedadlách.
Polestar 2 BST edition 230 - 2023 Čítajte viac Polestar 2 BST 230: Švédi predstavujú druhú supervýkonnú ‘limitku‘

Obe spája veľká batéria s kapacitou až 102 kWh. Slabší Polestar 4 má synchrónny elektromotor s permanentným magnetom len na zadnej náprave. Poskytuje 200 kW a krútiaci moment 343 Nm. Zásoba energie by mala vystačiť až na 600 km jazdy. Dvojmotorová verzia s výkonom 400 kW a krútiacim momentom 686 Nm je najsilnejším Polestarom v histórii. Tomu zodpovedá aj šprint na stovku za 3,8 sekundy. Dojazd je pritom kratší len o 40 km. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom podporuje Polestar 4 maximálny výkon 200 kW a striedavým prúdom 22 kW. S energiou bude šetriť aj vďaka sériovo dodávanému tepelnému čerpadlu. Predĺžiť dojazd je možné aj módom Range, ktorý pri štvorkolke odpojí predný elektromotor.

Platforma Sustainable Experience Architecture... Foto: Polestar
Polestar 4 - 2024 Platforma Sustainable Experience Architecture (SEA) nesie batériu s kapacitou 102 kWh a dva elektromotory s výkonom 400 kW.

O komfort sa stará podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies, vybavený poloaktívnym odpružením. Takže posádka si môže zvoliť komfortný alebo športový charakter. Disky môžu mať rozmer 20 až 22 palcov. Polestar 4 sa dostane najprv k čínskym zákazníkom. Je to logické. Vyrába sa totiž v čínskom závode v Gangzhou. Ešte v prvom polroku ale dorazí aj do Európy, Severnej Ameriky a Tichomoria. Cena štartuje na 60 000 eurách.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Polestar #Polestar 4
Články podľa značiek