Polestar: Švédske elektromobily majú kuriózny problém. Samy sa odbrzdia

Znie to neuveriteľne, ale je to tak. Švédske elektromobily Polestar 2 v zime nebrzdia. Nie počas jazdy, ale na parkovisku či na nabíjačke.

08.02.2023 12:00
debata (2)
Švédsky elektromobil Polestar 2 sa pri... Foto: CarUp
Polestar 2 - poruchy Švédsky elektromobil Polestar 2 sa pri parkovaní spolieha len na klasické brzdy. A to bolo v zime osudné dvom jeho majiteľom.

Dvaja majitelia Polestaru 2 sa stretli s kurióznou situáciou. Prvý z nich zapojil svoje auto na nabíjačku, umiestnenú v miernom svahu. Po chvíli však zistil, že vozidlo sa dalo samovoľne do pohybu. Výsledkom bola zničená nabíjačka, pretože ťažký elektromobil z nej doslova vytrhol káble, ale aj poškodené vozidlo. Druhý majiteľ má podobnú, i keď menej drahú skúsenosť. Umyl svoje auto a plánoval ho nabiť, no po chvíli zistil, že vozidlo sa nachádza o čosi ďalej, než ho zaparkoval. Ako je to možné? Môže sa elektromobil sám odbrzdiť? Na problém sa pozreli priamo technici Polestaru a prišli k nečakanému záveru. Asi sa dalo očakávať, že vinu zvalia na majiteľa. Aj sa tak stalo, pretože dôvod samovoľného pohybu neoznačili za chybu, ale za vlastnosť Polestaru 2.

Polestar 3 - 2022 Čítajte viac Polestar 3: Elektrické SUV má výkon 380 kW, obrie batérie aj LiDar

Čo sa teda stalo? Obaja majitelia si zvykli používať pri jazde funkciu e-Pedal, teda funkciu, keď rýchlosť a spomalenie regulujete takmer výhradne pedálom plynu. Akceleráciu zabezpečí elektromotor a spomalenie zas rekuperácia brzdnej energie, keď sa mení elektromotor na generátor a tým vozidlo brzdí. V praxi to znamená, že klasické hydraulické brzdy prichádzajú k slovu len zriedka. Ak jazdia majitelia dostatočne predvídavo, nemusí ich auto používať vlastne vôbec. Stačí brzdný moment elektromotora. Napokon, vidieť zhrdzavené brzdové kotúče na elektromobiloch nie je nič výnimočné. Spôsobené je to práve rekuperatívnym brzdením namiesto toho klasického.

Pozrite si zamrznuté brzdy Polestaru 2

A tento fakt sa podpísal aj pod dve spomínané nehody. Technici Polestaru zistili, že medzi brzdovými doštičkami a kotúčmi sa vytvorila v mrazivom počasí vrstva ľadu bez šance sa očistiť počas berzdenia v pohybe. To spôsobilo nedostatočné trenie, teda takmer žiadne, takže autá, hoci boli v parkovacom móde, v realite neboli chránené proti samovoľnému pohybu. Samozrejme, ide o zriedkavý problém, viazaný na mrazivé počasie. Koho by to však napadlo? Žiadne varovanie tohto typu v príručke Polestaru 2 nenájdete. Aj preto je postoj automobilky, najmä k majiteľovi, ktorý poškodil nabíjačku a zároveň svoje vozidlo, dosť nekorektný. Reklamáciu neuznala a škodu musel hradiť majiteľ sám.

Polestar 2 - 2022 Čítajte viac Polestar: Takýto facelift sme tu ešte nemali. Je viac-menej ‘etický‘

Prekvapuje aj to, že kým obyčajné vozidlá majú systém vysúšania kotúčov miernym trením, Polestaru čosi také chýba. Chcelo by to nejaké riešenie. Napríklad aktualizáciu softvéru, ktorá by hydraulické brzdy v zime aktivovala o čosi častejšie, aj na úkor rekuperácie, alebo zabezpečiť zaparkované auto nielen brzdami, ale aj odporom elektromotora. Polestar toto riziko podcenil, alebo si ho neuvedomil. Netreba však podliehať panike, pretože kuriózne odbrzdenia súvisia zatiaľ len so švédskou značkou. Pri iných elektromobiloch takýto problém hlásený nebol. Taká Tesla používa silnú rekuperáciu neustále, nemožno ju regulovať v niekoľkých úrovniach ako u mnohých konkurenčných elektromobilov, no napriek tomu sa sama na parkovisku do pohybu nedá.

Polestar 2 - 2022
Polestar 2 - 2022
+29Polestar 2 - 2022

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Články podľa značiek