Škoda vyvíja elektromobil s cenou pod 20-tisíc eur. Možno bude z Indie

Šéf Škody Klaus Zellmer nevylúčil, že najlacnejší elektrický model by mohol pochádzať z Indie. Bol by to kľúč k tomu, ako znížiť náklady.

15.02.2024 18:00
Škoda - stratégia do roku 2026 Foto:
Malý elektromobil Škody budú pravdepodobne vyrábať v Indii, kde už má Škoda vývojové pracovisko aj výrobný závod. Lacná elektrická Škoda by mala aj súrodencov s logom VW a Cupra.
debata (3)

Elektrické plány Škody sú známe. Do roku 2027 investuje do elektromobility 5,6 miliardy eur a do roku 2026 predstaví šesť elektrických noviniek. Očakávať máme základný elektrický model segmentu A0, teda čosi ako nástupcu niekdajšej Škody Citigo. Ešte tento rok uvidíme elektrického nástupca Karoqa s názvom Elroq. Potom bude nasledovať elektrické „Combi“, ktoré časom zastúpi Octaviu Combi aj elektrická „Fabia“ a v neposlednom rade model Space, ktorý bude sériovým 7-miestnym SUV na báze štúdie Vision 7S.

Škoda detailne ukázala, ako sa vyrába nový Superb na Slovensku

Video

Kým však s väčšími a drahšími elektromobilmi nemá Škoda problém, tie menšie sa ukázali z hľadiska ceny veľkou výzvou. Škoda predpokladala, že elektrický nástupca Fabie na platforme MEB Entry s predným náhonom bude stáť 20 000 eur, no nakoniec musela cieľovú cenu zvýšiť o 5 000 eur. Napriek tomu sa idey na dvadsaťtisícový elektromobil nevzdala. A presne o ňom sa pre britský Auto Express rozhovoril nedávno šéf automobilky Klaus Zellmer. „Aby sme znížili cenu na 20 000 eur, potrebujeme výrazne znížiť náklady.“ Zellmer vidí potenciálne úspory v použití lacnejších akumulátorov, pretože tie súčasné tvoria až 40 % ceny elektromobilu.

Škoda Octavia - facelift 2024 Pozor nepoužívať Čítajte viac Škoda Octavia 2024: Vieme o nej všetko. Diesel ostáva, trojvalce sú preč

„Ak sa nám podarí znížiť cenu batérie o 50 %, môžeme radikálne znížiť aj cenu elektromobilu. Zatiaľ sa zameriavame na batérie NMC (nikel-mangán-kobalt), pretože sú z hľadiska hustoty energie najlepšie, aké môžete mať za relatívne nízku cenu. Teraz však prichádza chémia LFP (fosforečnan lítno-železitý), ktorá je cenovo výhodnejšia, ale má menšiu energetickú hustotu.“ Aby sa odstránil tento nedostatok, konštruktéri Škody zvažujú ukladať jednotlivé články na seba. Aj preto by mal byť najlacnejší elektromobil Škody crossoverom, pretože akumulátor by mal vyššiu stavbu.

Škoda Kodiaq - výroba 2024 Čítajte viac Škoda Kodiaq: Druhá generácia je už na linkách. Poďte sa pozrieť do hál

Druhou možnosťou, ako zredukovať náklady, je vyrábať tento elektromobil mimo Európy. Zellmer naznačil, že by to mohla byť India. „Teraz sledujeme segment elektromobilov pre Indiu. Aby sme boli konkurencieschopní, musíme dať cenovo veľmi atraktívnu ponuku. Nie je vylúčené, že z tohto projektu by mohlo vzniknúť čosi, čo by sme mohli vidieť aj v Európe,“ vysvetlil Zellmer. Na otázku, či by európskym zákazníkom neprekážal indický pôvod vozidla, sa Zellmer vyjadril, že pokiaľ bude produkt spĺňať štandardy Škody, nemal by to byť problém.

Škoda Elroq - model 2023 Čítajte viac Škoda Elroq: Elektrický ‘Karoq‘ je už na linkách. Nábeh prebieha hladko

Podľa Auto Expressu by mala byť novinka dlhá menej ako štyri metre a zabezpečiť dojazd asi 240 km, čo by mestskému elektromobilu postačovalo. Jej základom bude menšia a lacnejšia verzia platformy MEB Entry s názvom A0. O technológie by však núdza byť nemala. Škoda zvažuje rozsiahle zdieľanie komponentov, čo by mohlo viesť k tomu, že vozidlo bude disponovať senzormi a bezpečnostnými systémami z vyšších modelových radov vrátane mriežky „tech deck“ predstavenej na koncepte Vision 7S. Zellmer síce odmietol špecifikovať, kedy by sa malý elektromobil mohol dostať k zákazníkom, ale Auto Express predpokladá, že by to mohlo byť približne v roku 2027.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #elektromobily #lacný elektromobil
Články podľa značiek