Manuálne prevodovky sú na ústupe. V niektorých modeloch ich už ani nedostanete. Spomeňme len nedávne príklady – VW Tiguan, VW Passat, Škoda Kodiaq a Superb či Mini Cooper C/S. Klasický manuál si totiž nerozumie s elektrifikáciou ani s asistenčnými systémami. A čím budú prísnejšie emisné a bezpečnostné normy, tým menší priestor dostanú. Smutnejšie je, že postupne končia aj v športových autách. Jedným z mála výrobcov, ktorý bol ochotný vyjsť zákazníkom požadujúcim manuálne radenie v ústrety, bolo BMW, respektíve jeho divízia M. Tá stále ponúka manuálnu prevodovku v modeloch M2, M3 a M4, i keď za príplatok. Lenže aj BMW M už dochádza s manuálmi trpezlivosť.
Čítajte viac BMW 5/i5 Touring: V kufri má 570 litrov a jazdiť vie aj na elektrinu„Áno, sú zábavné, ale buďme úprimní, ich počty sú stále nižšie a nižšie. A tak už nedáva zmysel ich vyvíjať. Ak chcete BMW M s manuálom, musíte si ho kúpiť teraz,“ cituje člena predstavenstva BMW Franka Webera magazín Quattroroute. Takže je zrejmé, že žiadne nové BMW M s manuálnym radením nevznikne. Už v roku 2020 veštil koniec manuálom aj šéf divízie BMW M Frank van Meel. „Manuálna prevodovka pre nás predstavuje viac práce a úsilia. Navyše je manuál pomalší, vedie k vyššej spotrebe paliva a niekedy aj k nižšej maximálnej rýchlosti, takže z technického hľadiska nedáva žiaden zmysel,“ povedal.
Dnes sa v modeloch M3 a M4 rozhodne pre manuálnu prevodovku asi 20 % zákazníkov. Výnimkou je BMW M2, kde má klasická „skriňa“ podiel viac ako 50 %. Jeden model však osud klasiky určite nezvráti. V BMW Z4 M40i sa síce manuálna prevodovka objavila, ale to len vďaka tomu, že pre toto riešenie sa rozhodla Toyota v sesterskej Supre. Obe autá vznikajú na rovnakej linke. Weber má však pre priaznivcov emkových bavorákov aj jednu dobrú správu. Predaje novej kombi verzie M3 Touring prekonali očakávania až trojnásobne, takže automobilka plánuje po rokoch aj návrat M5 Touring. Tam ale na manuál nepomýšľajte ani náhodou.