Práce a opravy v českých autoservisoch vykazovali v minulom roku veľké rozdiely v kvalite. Jednalo sa predovšetkým o rozdiely medzi autorizovanými a neautorizovanými servismi. Mnohé značkové servisy sa vlani zhoršili a v niektorých prípadoch dosiahli hodnotenie kvality len vo výške 38 % zo sto možných. Naopak neznačkové servisy si vlani viedli medziročne lepšie. Vyplynulo to z ročného hodnotenia služby Audit servisov, ktorú poskytuje Cebia už viac ako šesť rokov.
Cebia pri hodnotení servisov vykonáva kontroly v piatich rôznych variantoch: po oprave, pred opravou, po poistnej udalosti, mystery repair (nechá inkognito opraviť vlastné vozidlo s presne špecifikovanými závadami) a pick-up. Všetky varianty kontrol majú presne stanovený popis a rozsah a kontroly prebiehajú prevažne neohlásene, servis teda nie je vopred informovaný o návšteve audítora. V niektorých konkrétnych prípadoch je však na žiadosť zadávateľa (často lízingovej spoločbnosti)servis o audite vopred informovaný. Aj napriek ohláseniu bývajú pri audite zistené určité nedostatky v kvalite opravy alebo v obsahu údajov spísaného zákazkového listu. Zásadným pravidlom auditu servisov je princíp opakovanej kontroly na sledovaných pracoviskách. Audítori navštívia jeden servis maximálne trikrát za rok.
V rámci auditu „Po poistnej udalosti“ dosiahli autorizované servisy iba 84 % kvality (v predminulom roku 95 %), zatiaľ čo neautorizované vykázali hodnotenie 91 % zo sto možných a medziročne si držali kvalitu (predvlani 90 %). Všeobecne pritom platilo, že najhoršiu prácu vykonávali servisy v prvom kvartáli, kedy celková kvalita, teda kvalita autorizovaných aj neautorizovaných servisov dohromady, dosiahla iba 87 %, zatiaľ čo v poslednom kvartáli sa vyšplhala na 97 %. Možno teda s trochou preháňania povedať, že tí, ktorí havarovali na konci roka, mali často lepšie opravené auto ako tí, ktorí servis navštívili začiatkom roka.
Čítajte viac Tieto autá sa vlani najviac vracali do servisov. Elektromobily tvorili až tretinuČastým nedostatkom bolo najmä zlé lícovanie a pasovanie dielov a chyby v lakovaní. V značkovom autoservise v Havlíčkovom Brode dokonca nechali na aute poškodený diel. V Českých Budějoviciach potom napríklad pri Škode Octavia nelícoval nárazník po výmene bočnice a po lakovaní vozidlo neočistili. Celkové hodnotenie auditu „Po poistnej udalosti“ v tomto servise nedosiahlo ani 40 %. Chybu v lakovaní a zlé zlícovanie zadného veka s nárazníkom a ľavým zadným blatníkom odhalil audit „Po poistnej udalosti“ aj v ďalšom pražskom značkovom servise, ktorý vykázal hodnotenie len vo výške 62 %. V rámci typu auditu „Po oprave“, teda pri pravidelnom servise vozidla, boli najčastejšími prehreškami nedoplnenie chladiacej kvapaliny, ktorá bola ponechaná pod ryskou minima, alebo napríklad nevymenené nefunkčné žiarovky.
Z výsledkov kontrol vyplýva jedna veľmi zaujímavá skutočnosť: výrazne rastie kvalita služieb, práce a aj prostredia v neznačkových, čisto rodinných menších servisoch. „Na klientov pôsobí veľmi dobre, keď si prídu pre svoje vozidlo po oprave do servisu a ono na nich čaká nielen kvalitne opravené, čisté a naleštené, ale stojí v špeciálnom peknom priestore určenom výlučne na odovzdávanie vozidiel,“ hovorí Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia.