Sú značkové autorizované servisy horšie ako neznačkové? Cebia tvrdí, že áno

Ukázalo sa, že najhoršiu prácu vykonávali značkové aj neznačkové servisy v prvom kvartáli roka, naopak - najkvalitnejšie v nich autá opravovali vo 4. kvartáli.

23.02.2024 12:00
Kia e-Niro - servis Foto:
Kontrola práce v českých servisoch ukázala, že drahé značkové servisy opravovali autá menej kvalitne ako malé rodinné servisy. (ilustračné foto)
debata (13)

Práce a opravy v českých autoservisoch vykazovali v minulom roku veľké rozdiely v kvalite. Jednalo sa predovšetkým o rozdiely medzi autorizovanými a neautorizovanými servismi. Mnohé značkové servisy sa vlani zhoršili a v niektorých prípadoch dosiahli hodnotenie kvality len vo výške 38 % zo sto možných. Naopak neznačkové servisy si vlani viedli medziročne lepšie. Vyplynulo to z ročného hodnotenia služby Audit servisov, ktorú poskytuje Cebia už viac ako šesť rokov.

Cebia pri hodnotení servisov vykonáva kontroly v piatich rôznych variantoch: po oprave, pred opravou, po poistnej udalosti, mystery repair (nechá inkognito opraviť vlastné vozidlo s presne špecifikovanými závadami) a pick-up. Všetky varianty kontrol majú presne stanovený popis a rozsah a kontroly prebiehajú prevažne neohlásene, servis teda nie je vopred informovaný o návšteve audítora. V niektorých konkrétnych prípadoch je však na žiadosť zadávateľa (často lízingovej spoločbnosti)servis o audite vopred informovaný. Aj napriek ohláseniu bývajú pri audite zistené určité nedostatky v kvalite opravy alebo v obsahu údajov spísaného zákazkového listu. Zásadným pravidlom auditu servisov je princíp opakovanej kontroly na sledovaných pracoviskách. Audítori navštívia jeden servis maximálne trikrát za rok.

Prejdite sa s nami po unikátnom múzeu automobilky Peugeot
Video

V rámci auditu „Po poistnej udalosti“ dosiahli autorizované servisy iba 84 % kvality (v predminulom roku 95 %), zatiaľ čo neautorizované vykázali hodnotenie 91 % zo sto možných a medziročne si držali kvalitu (predvlani 90 %). Všeobecne pritom platilo, že najhoršiu prácu vykonávali servisy v prvom kvartáli, kedy celková kvalita, teda kvalita autorizovaných aj neautorizovaných servisov dohromady, dosiahla iba 87 %, zatiaľ čo v poslednom kvartáli sa vyšplhala na 97 %. Možno teda s trochou preháňania povedať, že tí, ktorí havarovali na konci roka, mali často lepšie opravené auto ako tí, ktorí servis navštívili začiatkom roka.

Kia e-Niro - servis Čítajte viac Tieto autá sa vlani najviac vracali do servisov. Elektromobily tvorili až tretinu

Častým nedostatkom bolo najmä zlé lícovanie a pasovanie dielov a chyby v lakovaní. V značkovom autoservise v Havlíčkovom Brode dokonca nechali na aute poškodený diel. V Českých Budějoviciach potom napríklad pri Škode Octavia nelícoval nárazník po výmene bočnice a po lakovaní vozidlo neočistili. Celkové hodnotenie auditu „Po poistnej udalosti“ v tomto servise nedosiahlo ani 40 %. Chybu v lakovaní a zlé zlícovanie zadného veka s nárazníkom a ľavým zadným blatníkom odhalil audit „Po poistnej udalosti“ aj v ďalšom pražskom značkovom servise, ktorý vykázal hodnotenie len vo výške 62 %. V rámci typu auditu „Po oprave“, teda pri pravidelnom servise vozidla, boli najčastejšími prehreškami nedoplnenie chladiacej kvapaliny, ktorá bola ponechaná pod ryskou minima, alebo napríklad nevymenené nefunkčné žiarovky.

Z výsledkov kontrol vyplýva jedna veľmi zaujímavá skutočnosť: výrazne rastie kvalita služieb, práce a aj prostredia v neznačkových, čisto rodinných menších servisoch. „Na klientov pôsobí veľmi dobre, keď si prídu pre svoje vozidlo po oprave do servisu a ono na nich čaká nielen kvalitne opravené, čisté a naleštené, ale stojí v špeciálnom peknom priestore určenom výlučne na odovzdávanie vozidiel,“ hovorí Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia.

13 debata chyba
Viac na túto tému: #autoservis #Cebia #opravy v autoservisoch #kvalita autoservisov
Články podľa značiek