Do skupiny Toyota v súčasnosti patrí okrem Lexusu aj výrobca miniáut Daihatsu a producent nákladných vozidiel Hino Motors. Súčasťou koncernu Volkswagen sú zas automobilky Škoda, Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche, Seat, Cupra či výrobcovia nákladných vozidiel MAN a Scania.
Po prvýkrát sa na čelo rebríčka najväčších automobiliek sveta dostala Toyota v roku 2008, keď porazila dovtedy neohroziteľný americký koncern General Motors (GM), ktorý bol svetovým lídrom viac ako sedem desaťročí. V roku 2011 získala automobilka GM prvenstvo dočasne späť, pretože Toyota sa stretávala s dôsledkami ničivého zemetrasenia v Japonsku a rozsiahlych zvolávacích akcií.
Čítajte viac Škandál Daihatsu: Toyota z dcérskej spoločnosti vyhodila kompletné vedenieVolkswagen aj Toyota v roku 2014 prvýkrát prekonali hranicu desiatich miliónov predaných vozidiel a o dva roky neskôr nemecký koncern svojho japonského konkurenta zosadil z trónu a prvýkrát v histórii sa stal najväčším predajcom áut na svete. Volkswagenu sa podarilo zvýšiť odbyt a dosiahnuť prvenstvo napriek negatívnym dosahom škandálu Dieselgate, ktorý vypukol na jeseň 2015. K rastu predajov nemeckej automobilky prispel najmä silný dopyt na čínskom trhu.
Čítajte viac Bývalý šéf VW Winterkorn opäť popiera účasť na škandále Dieselgate. Nemá koncaNa pozíciu jednotky svetového trhu sa Japonci vrátili v roku 2020, keď svet zasiahla koronavírusová kríza. Toyotu totiž pandémia „zranila“ menej ako ostatné značky, vrátane Volkswagenu. Vďaka oživeniu na jej dvoch najdôležitejších trhoch, teda v Číne a v Spojených štátoch, sa jej postupne znovu začalo dariť. V minulom roku zvýšila Toyota odbyt o 7,2 % na 11,2 milióna vozidiel, čo je podľa agentúry AFP nový svetový rekord.
Japonská firma tak už štvrtý rok za sebou zostala najväčšou automobilkou sveta pred nemeckým Volkswagenom, ktorý dodal zákazníkom „len“ 9,2 milióna vozidiel. Zostup Volkswagenu na druhú priečku od roka 2020 mala na svedomí čipová kríza a neskôr pád na čínskom trhu, kde doslova skolabovali predaje Škody, ale aj úplná strata ruského trhu po začiatku vojny na Ukrajine.
Ako sa Toyota s VW predháňali v čase
Rok | Značka | Počet kusov v mil. |
---|---|---|
2013 | Toyota | 9,98 |
2014 | Toyota | 10,23 |
2015 | Toyota | 10,15 |
2016 | Volkswagen | 10,31 |
2017 | Volkswagen | 10,7 |
2018 | Volkswagen | 10,83 |
2019 | Volkswagen | 10,97 |
2020 | Toyota | 9,53 |
2021 | Toyota | 10,5 |
2022 | Toyota | 10,48 |
2023 | Toyota | 11,23 |