Bývalý šéf VW Winterkorn opäť popiera účasť na škandále Dieselgate. Nemá konca

Nemecká verejnosť nevidela bývalého generálneho riaditeľa koncernu Volkswagen Martina Winterkorna na verejnosti už roky. Teda okrem jeho občasného vystúpenia na domácom zápase futbalového tímu Bayernu Mníchov.

19.02.2024 14:00
Martin Winterkorn, Volkswagen Foto:
Martin Winterkorn bol dlho najvplyvnejším mužom vo Volkswagene, no po prepuknutí škandálu s emisiami nakoniec pochopil, že je čas odísť. Minulosť ho ale stále dobieha.
debata (3)

Winterkorn v stredu prelomil mlčanie na súde v nemeckom Braunschweigu, keď prvýkrát od roku 2017 verejne hovoril o svojej úlohe v jednom z najväčších firemných škandálov v nemeckej histórii. Ale rovnako ako pred siedmimi rokmi odmietol akúkoľvek vinu v kauze, pri ktorej automobilka použila takzvané odpájacie zariadenie na manipuláciu s emisiami naftových motorov počas testov. Zatiaľ čo jeho osoba bola „vždy úzko spojená s udalosťami okolo dieselového škandálu“, bola to „pravda len v obmedzenej miere“, povedal Winterkorn súdu. „Nebol som zapojený do vývoja a používania funkcie odpojovacieho zariadenia,“ povedal s odkazom na názov, ktorý VW dal tomuto systému.

Rupert Stadler Čítajte viac Bývalý šéf Audi Stadler ‘vyfasoval‘ 21 mesiacov. Do basy ale nepôjde

Winterkorn povedal, že nevedel, že zariadenie bolo implementované, a neskôr, keď americké úrady tento problém skúmali, nevedel, že by reagovali takým spôsobom, ktorý by si vyžadoval okamžitú reakciu. Predpokladal, že VW rýchlo vytvorí právne a technicky bezchybné riešenie, aby rozptýlil obavy. „Keby mi všetko správne vysvetlili, neváhal by som urobiť nápravu,“ povedal. „Sám by som odcestoval do USA rokovať s úradmi.“ Winterkorn svedčil v rámci žaloby investorov v hodnote deviatich miliárd eur v súvislosti s aférou, ktorá vyvolala aj jeho unáhlený odchod zo spoločnosti v septembri 2015.

ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave softvéru Čítajte viac Dieselgate II? Európsky súd označil 'emisné okno' TDI za nelegálne!

VW doteraz zaplatil viac ako 30 miliárd eur na pokutách a súvisiacich nákladoch. Winterkorn je posledným z 86 svedkov, ktorí svedčia v súvislosti s hromadnou žalobou. Žalobu podali investori, ktorí tvrdili, že Volkswagenu trvalo príliš dlho, kým ich informoval o pochybeniach, čo spôsobilo straty na hodnote ich cenných papierov. VW sa snaží naopak dokázať, že vedenie spoločnosti nemalo žiadne včasné poznatky o odpájacom zariadení. Bývalí lídri Volkswagenu Martin Diess a Michael Müller už stanovisko zaujali.

VW Touareg 4,0 V8 TDI Čítajte viac Neuveriteľné. Ceny dieslov z Dieselgate vystrelili do nebies. Sú drahšie, ako nové!

Ochota 76-ročného muža vôbec vypovedať bola prekvapením, keďže stále čelí dvom obvineniam v súvislosti s dieselovým škandálom, a preto si mohol nárokovať privilégium podozrivého mlčať. Vzhľadom na tieto vyšetrovania Winterkorn v stredu sudcom povedal, že nepovie nič o udalostiach, ktoré sa odohrali od 27. júla 2015 do 23. septembra 2015, v rozhodujúcom časovom rámci, keď bol Volkswagen pod tlakom, ale podvod ešte nebol zverejnený. Spolu so štyrmi ďalšími bol Winterkorn v roku 2019 obvinený z podvodu za to, že vozidlá VW boli vybavené klamlivým softvérom.

Výfuk Čítajte viac VW má problém: Únia chce, aby za Dieselgate odškodnil nielen Nemcov!

Druhá obžaloba tvrdila, že Winterkorn, Diess a predseda predstavenstva VW Hans Dieter Pötsch informovali trhy príliš neskoro o manipulácii s naftovými emisiami. Diess a Pötsch sa dohodli na urovnaní obvinení v roku 2020 a trestné konanie proti Winterkornovi bolo v nasledujúcom roku zrušené s odôvodnením, že prokurátori chceli uprednostniť proces z podvodu, ktorý by potenciálne viedol k oveľa vyššiemu trestu. Táto stratégia sa ale musela nedávno zmeniť, keďže súd na žiadosť prokurátorov deň po vianočných sviatkoch rozhodol o oživení obžaloby z manipulácie trhu.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #súdny proces #VW #emisie #Martin Winterkorn #Diselgate
Články podľa značiek