Winterkorn v stredu prelomil mlčanie na súde v nemeckom Braunschweigu, keď prvýkrát od roku 2017 verejne hovoril o svojej úlohe v jednom z najväčších firemných škandálov v nemeckej histórii. Ale rovnako ako pred siedmimi rokmi odmietol akúkoľvek vinu v kauze, pri ktorej automobilka použila takzvané odpájacie zariadenie na manipuláciu s emisiami naftových motorov počas testov. Zatiaľ čo jeho osoba bola „vždy úzko spojená s udalosťami okolo dieselového škandálu“, bola to „pravda len v obmedzenej miere“, povedal Winterkorn súdu. „Nebol som zapojený do vývoja a používania funkcie odpojovacieho zariadenia,“ povedal s odkazom na názov, ktorý VW dal tomuto systému.
Čítajte viac Bývalý šéf Audi Stadler ‘vyfasoval‘ 21 mesiacov. Do basy ale nepôjdeWinterkorn povedal, že nevedel, že zariadenie bolo implementované, a neskôr, keď americké úrady tento problém skúmali, nevedel, že by reagovali takým spôsobom, ktorý by si vyžadoval okamžitú reakciu. Predpokladal, že VW rýchlo vytvorí právne a technicky bezchybné riešenie, aby rozptýlil obavy. „Keby mi všetko správne vysvetlili, neváhal by som urobiť nápravu,“ povedal. „Sám by som odcestoval do USA rokovať s úradmi.“ Winterkorn svedčil v rámci žaloby investorov v hodnote deviatich miliárd eur v súvislosti s aférou, ktorá vyvolala aj jeho unáhlený odchod zo spoločnosti v septembri 2015.
Čítajte viac Dieselgate II? Európsky súd označil 'emisné okno' TDI za nelegálne!VW doteraz zaplatil viac ako 30 miliárd eur na pokutách a súvisiacich nákladoch. Winterkorn je posledným z 86 svedkov, ktorí svedčia v súvislosti s hromadnou žalobou. Žalobu podali investori, ktorí tvrdili, že Volkswagenu trvalo príliš dlho, kým ich informoval o pochybeniach, čo spôsobilo straty na hodnote ich cenných papierov. VW sa snaží naopak dokázať, že vedenie spoločnosti nemalo žiadne včasné poznatky o odpájacom zariadení. Bývalí lídri Volkswagenu Martin Diess a Michael Müller už stanovisko zaujali.
Čítajte viac Neuveriteľné. Ceny dieslov z Dieselgate vystrelili do nebies. Sú drahšie, ako nové!Ochota 76-ročného muža vôbec vypovedať bola prekvapením, keďže stále čelí dvom obvineniam v súvislosti s dieselovým škandálom, a preto si mohol nárokovať privilégium podozrivého mlčať. Vzhľadom na tieto vyšetrovania Winterkorn v stredu sudcom povedal, že nepovie nič o udalostiach, ktoré sa odohrali od 27. júla 2015 do 23. septembra 2015, v rozhodujúcom časovom rámci, keď bol Volkswagen pod tlakom, ale podvod ešte nebol zverejnený. Spolu so štyrmi ďalšími bol Winterkorn v roku 2019 obvinený z podvodu za to, že vozidlá VW boli vybavené klamlivým softvérom.
Čítajte viac VW má problém: Únia chce, aby za Dieselgate odškodnil nielen Nemcov!Druhá obžaloba tvrdila, že Winterkorn, Diess a predseda predstavenstva VW Hans Dieter Pötsch informovali trhy príliš neskoro o manipulácii s naftovými emisiami. Diess a Pötsch sa dohodli na urovnaní obvinení v roku 2020 a trestné konanie proti Winterkornovi bolo v nasledujúcom roku zrušené s odôvodnením, že prokurátori chceli uprednostniť proces z podvodu, ktorý by potenciálne viedol k oveľa vyššiemu trestu. Táto stratégia sa ale musela nedávno zmeniť, keďže súd na žiadosť prokurátorov deň po vianočných sviatkoch rozhodol o oživení obžaloby z manipulácie trhu.