Začiatkom každého roka sme vám prinášali zoznam najbezpečnejších áut podľa hodnotenia konzorcia Euro NCAP. Tento rok žiadnych víťazov zoradených podľa tried nemáme. Dôvod? Vlani rozbilo Euro NCAP len 18 áut, z ktorých len 17 bolo nových. K vyhláseniu „Bestin Class“ teda nedošlo. Ak to porovnáme s rokom 2022, kde si bezpečnostná organizácia posvietila až na 73 vozidiel, môžeme hovoriť o crashtestovej biede. Môžu za to sprísnené pravidlá a tak trochu aj elektromobily. Tým, že v roku 2023 sprísnilo Euro NCAP metodiku hodnotenia, výrobcovia sa s crashtestom poponáhľali tak, aby peklom prešli radšej do konca roka 2022.
Čítajte viac COTY: Poznáme európske auto roka. Dve medaily majú Francúzi, jednu NemciNa palube tak ešte nemuseli byť systémy ako upozornenie na prítomnosť dieťaťa na zadných sedadlách ani detekcia cyklistov a ďalších zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Správanie automobiliek je logické. „Výrobcovia sa veľmi snažili, aby ich autá boli hodnotené v roku 2022, pričom výsledky mali demonštrovať splnenie ich pôvodných cieľov. V roku 2023 sa totiž schéma menila a boli zavedené nové, náročnejšie testy,“ uviedol k poklesu počtu testovaných áut Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP.
Čítajte viac Neuveriteľné. Euro NCAP označilo elektromobily za nebezpečné a neekologickéDruhou príčinou sú spomínané elektromobily. Obrovské investície do elektrických áut sa totiž prejavili tým, že výrobcovia už veľa neinvestujú do tých klasických. Jednoducho, spaľovacích noviniek je pomenej, radšej sa predlžuje životný cyklus starších áut, a tých elektrických zasa až tak veľa nepribúda. Podobne to bude pravdepodobne aj v tomto roku. Euro NCAP predpokladá, že otestuje maximálne 40 nových vozidiel, opäť výrazne menej ako v roku 2022. Vlaňajšie testy však dopadli dobre. Až 14 áut získalo 5 hviezdičiek (82 %), zatiaľ čo tri po 4 hviezdičky (18 %).
Čítajte viac Čínsky útok na Európu začal. Tisíce elektroáut značky BYD dorazili do NemeckaŽiadne auto teda neodišlo z testov, už podľa nových požiadaviek, s horším ako 4-hviezdičkovým výsledkom. Päťhviezdičkové skóre si zapísali dokonca aj čínski nováčikovia ako BYD Seal, BYD Tang, BYD Dolphin, Xpeng E9, Xpeng P7 ale aj Nio EL7 a Nio ET5. Jednu hviezdičku stratil vietnamský VinFast VF8, kórejský Hyundai Kona a japonská Honda ZR-V. Viac testov sa očakáva v roku 2025, pretože v roku 2026 budú musieť výrobcovia opäť zápasiť s prísnejšími hodnotiacimi pravidlami. A tak sa asi zopakuje scenár z roka 2022.