Euro NCAP: Vracia sa zdravý rozum? Brusel chce v autách opäť tlačidlá

Už viacero štúdií potvrdilo, že dotykové obrazovky nahrádzajúce klasický hardvér, odpútavajú pozornosť vodičov od riadenia. Vraj sú horšie ako drogy za volantom. Bezpečnostné konzorcium Euro NCAP chce preto automobilky donútiť k návratu fyzických tlačidiel aspoň pre kľúčové funkcie.

11.03.2024 12:00
debata (8)
Menej fyzických tlačidiel v autách znamená... Foto: Tesla
Tesla 3 a Y Menej fyzických tlačidiel v autách znamená vyššie riziko havárie. Najďalej v tom zašla Tesla s modelom 3 a Y, ktoré prišli už aj o páčku stieračov, smerových svetiel a volič smeru jazdy.

Je to trend, ktorý nie je možné zastaviť? Pred dotykovými obrazovkami kapitulovali už aj Mercedes-Benz či BMW, automobilky, ktoré ich dlho odmietali. Jednoducho, cez dotykové displeje ovládame stále viac a viac funkcií. Viaceré štúdie však už dokázali, že ovládanie inšpirované technológiou moderných smartfónov je za volantom nebezpečné. Jednoduché úkony, ako je zmena teploty klimatizácie, zapnutie vyhrievania sedadiel či zmena hlasitosti rádia, si vyžadujú viac času, ako keď použijete klasické hardvérové tlačidlá. A čas, ktorý venujeme týmto úkonom, je zároveň časom, počas ktorého sa nevenujeme riadeniu.

Euro NCAP - december 2022 Čítajte viac Euro NCAP: Crashtestová bieda bude pokračovať. Nemá ani víťazov

Nedávno britský inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky (TRL) na základe výskumu uviedol, že reakčný čas vodičov pod vplyvom marihuany sa predlžuje o 21 % a o 46 % pri telefonovaní za volantom. To je však stále nič oproti spomaleniu, ktoré spôsobuje ovládanie dotykového displeja. Reakčný čas narastie až o alarmujúcich 57 %. Na tento trend sa konečne rozhodlo zareagovať bezpečnostné konzorcium Euro NCAP známe nárazovými testami áut. Hodnotí kadečo, ale riziká spojené s prílišnou integráciou funkcií do displejov mu zatiaľ akosi unikli. Má sa to však zmeniť.

Niektoré automobilky už s návratom hardvéru do... Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb a Kodiaq - interiér 2023 Niektoré automobilky už s návratom hardvéru do interiérov začali.

„Euro NCAP bude motivovať výrobcov, aby používali fyzické, ľahko ovládateľné prvky hlavných funkcií, ako sú stierače, výstražné svetlá alebo indikátory smeru,“ povedal technický riaditeľ Euro NCAP Richard Schram. Tieto požiadavky budú do hodnotenia áut zahrnuté od roku 2026. Podľa Schrama bude hodnotiaca schéma Euro NCAP „obsahovať päť zo 100 bodov v rámci kategórie Bezpečnej jazdy, aby prinútila výrobcov mať intuitívne a ľahko dostupné ovládacie prvky“. Existuje dokonca možnosť zvýšiť význam fyzických ovládacích prvkov v autách v mene bezpečnosti. „V budúcich protokoloch sa to môže odraziť v systéme hodnotenia,“ povedal Schram.

Euro NCAP - VW ID.7 2023 Čítajte viac Neuveriteľné. Euro NCAP označilo elektromobily za nebezpečné a neekologické

Zdá sa, že Euro NCAP došla trpezlivosť najmä s Teslou, ktorá zašla v odstraňovaní tlačidiel najďalej zo všetkých. Hoci Tesla Model 3 má v súčasnosti plné päťhviezdičkové hodnotenie bezpečnosti, prišla zároveň s tlačidlami na volante pre smerovky a stierače, aby ušetrila na klasických páčkach, ktoré sú bežnou súčasťou stĺpika riadenia. Smer jazdy sa zas ovláda priamo z displeja, čo je tiež neintuitívne riešenie. Podľa nových pravidiel by na to mohla doplatiť, pretože podobne riešené autá budú od roku 2026 potrestané nižším skóre a môžu prísť o hviezdičku. Škoda, že to trvalo tak dlho a že móda dotykových obrazoviek zašla až tak ďaleko.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #bezpečnosť áut #dotykové obrazovky #tlačidlá
Články podľa značiek