Holandsko: Nabíjanie elektromobilov aj zásobovanie domácností sieť nezvládne

Najväčší prevádzkovateľ elektrických sietí v Holandsku vyzval samosprávy na vypnutie verejných nabíjačiek v čase špičky. Inak nedokáže garantovať zásobovanie domácností.

15.03.2024 16:00
Stedin wagenpark Foto:
Aj samotná spoločnosť Stedin svoju automobilovú flotilu elektrifikovala.
debata (76)

Spoločnosť Stedin je najväčším prevádzkovateľom elektrickej siete v Holandsku. Poskytuje energiu približne dvom miliónom domácností a zaisťuje ďalšie dva milióny pripojení pre malé a veľké firmy. Zásobuje tiež Utrecht, Haag a Rotterdam, tri zo štyroch najľudnatejších holandských miest. Jej predstavitelia dlhodobo varujú pred nedostatočnou kapacitou rozvodných sietí, ktorých rozvoj nestačí držať krok s rozvojom elektromobility a budovaním nabíjacích staníc.

Len nedávno sme písali o veľkých problémoch, ktorým čelí mesto Utrecht. Len v samotnom 370-tisícovom meste je 1 737 nabíjacích miest, čo je približne toľko, ako bolo na konci roku 2023 na celom Slovensku. A čo to spôsobuje v praxi? "Elektrická sieť na toto skrátka nie je stavaná, ten nápor na odber je kvôli ekologickým opatreniam príliš veľký,“ povedal David Peters, šéfmanažér prevádzkovateľa elektrickej siete, spoločnosti Stedin. Preto v meste museli zoškrtať 90 percent z plánovaných rozvojových projektov v oblasti bytovej výstavby. Nové objekty jednoducho nie je možné pripojiť k rozvodnej sieti. Viac sme o probléme písali v tomto článku:

82715 fullimage sustainability utrecht  c  utrecht convention bureau 1150x663 Čítajte viac Utrechtu dochádza elektrina. V meste začnú odpájať verejné nabíjačky

Problém sa však netýka len Utrechtu, patriaceho k „najzelenším“ mestám sveta, ale rozrastá sa naprieč krajinou. Koncom februára Stedin vyzval všetky samosprávy v Holandsku, aby znížili zaťaženie elektrickej siete v čase špičky vypnutím verejných nabíjacích staníc pre elektromobily od 16:00 do 21:00. Inak nedokážu garantovať zásobovanie domácností.

Sedin investuje 8 miliárd eur do rozšírenia kapacity elektrickej siete v Holandsku do roku 2030, ale podľa generálneho riaditeľa spoločnostiKoena Bogersa to nebude stačiť. Očakáva sa, že zo všetkej kapacity, ktorú Stedin plánuje pridať do siete, sa 20 percent využije na verejné nabíjacie miesta vo väčších mestských oblastiach.

„Predovšetkým vo večerných špičkách, medzi 16:00 a 21:00 a počas slnečných jarných a letných dní, sieť prestáva postačovať,“ uviedol Bogers v tlačovej správe. Práve v týchto hodinách väčšina ľudí prichádza domov z práce, nabíjajú svoje autá a používajú rôzne elektrické spotrebiče, čo vytvára tlak na elektrickú sieť a zvyšuje riziko výpadkov elektriny pre tisíce domácností(blac­koutov).

Berlin - elektromobily Čítajte viac EÚ už nepovažuje elektromobily za ‘čisté‘. Odkladá sa smrť spaľovákov?

Ak spotrebitelia a podniky budú zodpovedne regulovať spotrebu elektriny – napríklad znížením nabíjania áut počas špičky – bude v sieti väčšia kapacita na pripojenie čakacích podnikov, novostavieb a škôl. Stedin odhaduje, že na každý nabíjací bod vypnutý počas špičky môže prevádzkovateľ siete pripojiť približne jeden ďalší novopostavený dom.

Prevádzkovatelia sietí už experimentovali s „inteligentným“ alebo „grid-aware“ nabíjaním v niektorých holandských mestách, ako je Rotterdam. Počas týchto testov je na verejných nabíjacích staniciach energia dynamicky regulovaná tak, aby neprichádzalo k ohrozeniu siete. Inak povedané – výkon nabíjačiek vtedy klesá úmerne s preťažením siete a elektromobily sa nabíjajú pomalšie.

To sa však mimoriadne nepáči Asociácii vodičov elektromobilov (VER), podľa ktorej to vedie popri zrušení oslobodenia od dane z motorových vozidiel a neprehľadnosti sadzieb pre verejné nabíjacie stanice k ďalšiemu zníženiu atraktivity elektromobilov a odrádza to tých, ktorí kúpu elektrického auta zbvažujú.

Podľa spoločnosti Stedin však nie je iná možnosť, než presunúť nabíjanie elektromobilov na inú časť dňa, keď je prebytok solárnej energie alebo keď je sieť menej využívaná, napríklad na poludnie. „V novom udržateľnom energetickom systéme si Holandsko musí jasnejšie vybrať, čo má prioritu a čo nie,“ povedal šéf Stedinu.

© Autorské práva vyhradené

76 debata chyba
Viac na túto tému: #Holandsko #nedostatok energie #verejné nabíjačky #rozvodné siete #vypínanie nabíjačiek #Stedin
Články podľa značiek