EÚ už nepovažuje elektromobily za ‘čisté‘. Odkladá sa smrť spaľovákov?

Europoslanci prekvapivo odhlasovali, že elektromobily už nebudú považované za bezemisné autá. To vážne spochybňuje zákaz spaľovacích motorov od roku 2035.

15.03.2024 06:00
Berlin - elektromobily Foto:
Ani europoslanci už nepokladajú elektromobily za "čisté".
debata (56)

O tom, že Európska únia zvažuje zastavenie zákazu spaľovacích motorov, sa hovorí čoraz hlasnejšie. Svedčia o tom aj aktuálne hlasovanie europarlamentu, ktorý ním schválil návrh Európskej komisie, aby sa elektromobily prestali považovať za bezemisné automobily.

V tejto súvislosti rakúsky denník Kronen-Zeitung ironicky napísal, že po „zvláštnom hlasovaní v Bruseli sa koniec pre spaľovacie motory blíži ku svojmu koncu.“ Jedným z dôvodov je práve fakt, že elektromobily prestanú byť klasifikované ako emisne neutrálne automobily. A čo to v praxi znamená? Napríklad to, že emisie CO2 z elektromobilov by sa mali oficiálne rátať z elektrického mixu a prestalo by sa vychádzať z absurdného predpokladu, že všetka elektrina, ktorou sa elektrické autá dobíjajú, je čistá, napríklad aj vtedy ak pochádza z hnedouhoľných elektrární, ktoré produkujú enormné množstvo CO2. Len pre zaujímavosť, iba pred pár dňami sme v tejto súvislosti písali, že na základe vyjadrenia britskej rady pre reklamu sa v britských reklamách už nesmie o elektromobiloch hovoriť ako o vozidlách s nulovými emisiami bez spresnenia, že ide výlučne o emisie vznikajúce počas jazdy.

Zero-emission Čítajte viac Briti zakázali propagovať elektromobily ako bezemisné autá

Koniec „bezemisnosti“ elektromobilov je pomerne zásadné rozhodnutie, pretože zákaz predaja spaľovacích motorov po roku 2035 je definovaný tak, že po ňom bude možné predávať iba emisne neutrálne autá. Akonáhle elektromobily za emisne neutrálne nebudú považované (a aktuálne nie sú), dostaneme sa do paradoxnej situácie, pretože po roku 2035 by tak de facto nemohli jazdiť žiadne novo vyrobené autá, bez ohľadu na druh pohonu. Sú jasné dve veci – je nemožné dosiahnuť do roku 2035 stav, aby elektromobily boli dobíjané výlučne zelenou energiou a je nemožné zakázať osobné autá. To znamená, že so zákazom spaľovacích motorov sa bude musieť niečo spraviť. Čo to bude, si netrúfame predpovedať, najmä nie pred blížiacimi sa voľbami do europarlamentu.

Je možné, že sa posunie niekam do roku 2050, rovnako ako sa spomalí aj postupné odstavovanie spaľovacích áut. Európske automobilky si totiž uvedomili aj ďalší fakt – ak EÚ nebude chcieť začať totálnu ekonomickú vojnu s Čínou, tak čínske elektromobily sa v Európe v najbližších rokoch presadia a tradičné európske automobilky im nedokážu z hľadiska ceny konkurovať. To by mohlo byť aj pre niektoré silné značky likvidačné, nehovoriac už o tom, ako by to otriaslo európskou ekonomikou, ktorá v súčasnosti aj bez toho nestojí na pevných nohách.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia.

Spochybneniu zákazu spaľovacích motorov navyše hrá do karát aj čoraz viac nezávislých štúdií, ukazujúcich, že emisná stopa elektromobilov má naozaj veľmi ďaleko od nulovej. Nemecký magazín Focus, ktorý z rakúskeho denníka správu o spochybnení zákazu spaľovacích motorov cituje, navyše uvádza, že nezávislá štúdia VDI nedávno porovnala, aké šetrné k životnému prostrediu naozaj sú rôzne typy pohonov, pokiaľ ide o ich bilanciu CO2. Elektromobily sú šetrnejšie ku klíme až od nájazdu 90 000 kilometrov v porovnaní so spaľovacími motormi. Pokiaľ používajú výhradne tzv. zelenú elektrinu, hranica klesne na 65 000 najazdených km, čo je aj tak dosť.

V dlhodobom teste si z hľadiska klimatickej bilancie podľa Focusu vedú najlepšie čistý elektromobil a plug-in hybrid. Zaujímavé je, že na treťom mieste je naftový a až na štvrtom benzínový motor. Z tohto pohľadu sa ukazuje prinajmenšom diskutabilným nielen zákaz spaľovacích motorov, ale aj nekritický boj proti dieslom, pripomínajúci hon na čarodejnice.

výroba batérií pre platformu MEB, Škoda Auto, batérie Čítajte viac Ak chce EÚ znížiť emisie, musí rátať s prehĺbením závislosti od ‘problémových‘ krajín

Čo všetko vyplynie z vyššie spomenutého hlasovania a zaradenia elektromobilov medzi „nie čisté automobily“ vyplynie, si aktuálne netrúfa nikto povedať. Z nášho pohľadu „na konci dňa“ aj tak vyhrajú elektromobily, už len preto, že fosílne zdroje nie sú nevyčerpateľné. Zrejme však k ich presadeniu sa povedie dlhšia a menej drastická cesta, v rámci ktorej sa elektrická technológia bude zdokonaľovať aj za pomoci štátnych a celoeurópskych dotácií tak, aby bola čoraz viac atraktívnejšia pre spotrebiteľov aj bez toho, aby im bola vnucovaná. A popri nej budú ešte pár dekád existovať aj spaľovacie motory.

Či budeme mať pravdu, uvidíme možno už v priebehu najbližších jedného-dvoch rokov. Ako sme už napísali, veľa o tom, ako to bude ďalej so zákazom spaľovacích motorov napovedia blížiace sa eurovoľby.

© Autorské práva vyhradené

56 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #zákaz áut so spaľovacími motormi #zákaz spaľovacích motorov #bezemisné autá
Články podľa značiek