Ak chce EÚ znížiť emisie, musí rátať s prehĺbením závislosti od ‘problémových‘ krajín

Európska únia chce zakázať spaľovacie autá, no pre elektrické zatiaľ nedokáže svojpomocne zabezpečiť batérie.

23.06.2023 16:00
výroba batérií pre platformu MEB, Škoda Auto,... Foto: ,
Európska únia chce elektromobily, no suroviny pre ich batérie dokáže zatiaľ zabezpečiť iba z "problémových" krajín.
debata (4)

V súvislosti s rozvojom elektromobily mnohí odborníci spochybňujú schopnosť zastaraných elektrických rozvodných sústav poradiť si s obrovským „peakovým“ nárastom spotreby elektriny, iní zas tvrdia, že rozvoj nabíjacej infraštruktúry je priveľmi pomalý a ďalší kritizujú samotnú výrobu elektromobilov, ktorá je z emisného hľadiska podstatne náročnejšia, než výroba elektrických áut. Podporovatelia elektromobility to odmietajú s poukazom na to, že ide o skreslené informácie, alebo rovno hoaxy.

Aktuálne so skeptickým vyjadrením prišla organizácia, ktorú zo šírenia hoaxov rozhodne podozrievať nemožno. Ide o Európsky dvor audítorov (EDA). Jeho predstaviteľka Annemie Turtelboomová tvrdí, že „čelíme riziku, že EÚ buď nesplní svoje emisné ciele pre rok 2035, alebo tento cieľ dosiahne prostredníctvom dovážaných batérií, čo by poškodilo európsky priemysel a prinieslo by to veľmi vysoké ceny,“ dodala.

Elektromobily Čítajte viac Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofou

Podľa EDA sa Európskej únii (EÚ) možno nepodarí splniť ciele v oblasti klímy, keďže sa pri tom do značnej miery spolieha na využívanie elektrických vozidiel. Tých by malo po európskych cestách do roku 2030 jazdiť približne 30 miliónov. Problémom je, že sú poháňané batériami, ktoré obsahujú viaceré ťažšie dostupné kovy od kobaltu po nikel a lítium.

Stratégia EÚ však nezohľadnila schopnosť bloku uspokojiť rastúci dopyt po batériách. „EÚ sa usiluje stať sa globálnou batériovou veľmocou, aby si zabezpečila svoju ekonomickú suverenitu, ale podarí sa jej to? Šance nevyzerajú dobre,“ povedala novinárom Annemie Turtelboomová, ktorá viedla audit EDA.

Pozrite sa, ako vznikajú akumulátory do elektromobilov. V Trnave majú "baterkáreň".
Video

Dodávky surovín pre EÚ sa príliš sústreďujú len na niekoľko krajín s geopolitickými rizikami, čo by mohlo viesť k ich nedostatku. V prípade piatich kľúčových materiálov bola závislosť EÚ od dovozu v priemere na úrovni 78 %, uvádza EDA. Približne dve tretiny svetového kobaltu pochádzajú z Konžskej demokratickej republiky, 40 % prírodného grafitu je z Číny a EÚ je úplne závislá od dovozu rafinovaného lítia. Z globálbeho hľadiska sú aktuálne tri štvrtiny batérií pre elektromobily vyrábaných v Číne.

kriticke Čítajte viac Šéfka EK: Ropa? Kritickým materiálom bude lítium!

„EÚ sa nesmie dostať do rovnakej závislej pozície s batériami ako so zemným plynom z Ruska,“ povedala Turtelboomová. Ako tomu zabrániť jasné nie je, pretože potrvá príliš dlho, kým sa začne ťažba niektorých kovov v Európe. Napríklad Portugalsko, ktoré vlastní najväčšie zásoby lítia v EÚ nezačne s jeho ťažbou skôr ako v roku 2026. Rovnakosa s jeho ťažbou neponáhľajú ani Česi, ktorí taktiež „sedia“ na obrovskom lítiovom ložisku. Dôvodom otáľania je – ako inak – ekológia.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobilita #lítium #batérie pre elektromobily #Európsky dvor audítorov
Články podľa značiek