Elektrické vozidlá vyrobené v Číne (vrátane elektrických modelov európskych a amerických značiek, ktoré majú v Číne svoje fabriky) budú mať tento rok 25-percentný podiel na európskom trhu s elektrickými vozidlami, v uplynulom roku to bolo len 19,5 percenta. Podiel čínskych elektromobilov na európskom trhu by mal medziročne výrazne rásť aj napriek clám, ktoré Európska únia na ne pravdepodobne tento rok zavedie, uviedla v správe Európska federácia pre dopravu a životné prostredie.
Zvýšenie ciel na elektromobily vyrobené v Číne na úroveň 25 percent by spôsobilo, že stredne veľké sedany a SUV budú zrejme drahšie než porovnateľné európske modely, ale kompaktné SUV, malé autá a naopak aj veľké SUV budú aj po ich zavedení stále o niečo lacnejšie, uviedla skupina s odvolaním sa na svoju analýzu trhu.
Okrem iných faktorov je dôležité, že ceny lítium-iónových batériových článkov vyrábaných v Číne zostanú „aspoň o 20 percent“ nižšie ako v Európe a čínski výrobcovia batérií sú navyše po technologickej stránke ďalej, než európske automobilky a ich dodávateľsko-odberateľské reťazce fungujú efektívnejšie.
Navyše clá nebudú chrániť európske automobilky dlho, pretože ich čínski konkurenti plánujú stavať fabriky v Európe práve preto, aby sa vyhli clám. Zatiaľ čo v minulom roku sa z Číny do Európy doviezlo najviac elektromobilov značiek BMW, Dacia a Tesla, v tomto roku by mal výraznejšie vzrásť z Číny dovoz elektromobilov tradičných čínskych značiek. Tie by mali v tomto roku dosiahnuť na európskom trhu 11-percentný podiel a v roku 2027 by už mal byť 20.-percentný.

Podľa vyššie uvedenej správy je jediná šanca európskych automobiliek ako odolať „čínskej elektroinvázii“ v dotovaní výroby batérií a v tom, aby čo najskôr začali vyrábať cenovo dostupné elektrické autá pre mainstreamový trh. Skupina navrhuje, že určitým riešením by bolo zavedenie vyšších ceil na batériové články vyrábané v Číne, vďaka čomu by im dokázali lepšie konkurovať európske „baterkárne“.