Ofenzíva začala. Tento rok bude každý štvrtý elektromobil v EÚ z Číny

Dovoz elektrických áut z Číny bude v tomto roku výrazne rásť. Podiel na tom budú mať nielen čínske fabriky európskych značiek, ale stále viac aj pôvodné čínske značky.

05.04.2024 14:00
Nio ES8 Foto:
Dovoz čínskych áut do Európy v tomto roku výrazne porastie.
debata (3)

Elektrické vozidlá vyrobené v Číne (vrátane elektrických modelov európskych a amerických značiek, ktoré majú v Číne svoje fabriky) budú mať tento rok 25-percentný podiel na európskom trhu s elektrickými vozidlami, v uplynulom roku to bolo len 19,5 percenta. Podiel čínskych elektromobilov na európskom trhu by mal medziročne výrazne rásť aj napriek clám, ktoré Európska únia na ne pravdepodobne tento rok zavedie, uviedla v správe Európska federácia pre dopravu a životné prostredie.

Zvýšenie ciel na elektromobily vyrobené v Číne na úroveň 25 percent by spôsobilo, že stredne veľké sedany a SUV budú zrejme drahšie než porovnateľné európske modely, ale kompaktné SUV, malé autá a naopak aj veľké SUV budú aj po ich zavedení stále o niečo lacnejšie, uviedla skupina s odvolaním sa na svoju analýzu trhu.

Vyskúšali sme činske elektrické kombi MG5
Video

Okrem iných faktorov je dôležité, že ceny lítium-iónových batériových článkov vyrábaných v Číne zostanú „aspoň o 20 percent“ nižšie ako v Európe a čínski výrobcovia batérií sú navyše po technologickej stránke ďalej, než európske automobilky a ich dodávateľsko-odberateľské reťazce fungujú efektívnejšie.

Navyše clá nebudú chrániť európske automobilky dlho, pretože ich čínski konkurenti plánujú stavať fabriky v Európe práve preto, aby sa vyhli clám. Zatiaľ čo v minulom roku sa z Číny do Európy doviezlo najviac elektromobilov značiek BMW, Dacia a Tesla, v tomto roku by mal výraznejšie vzrásť z Číny dovoz elektromobilov tradičných čínskych značiek. Tie by mali v tomto roku dosiahnuť na európskom trhu 11-percentný podiel a v roku 2027 by už mal byť 20.-percentný.

Leapmotor-T03 Čítajte viac V Poľsku budú vyrábať lacný čínsky elektromobil. Vo fabrike Stellantisu

Podľa vyššie uvedenej správy je jediná šanca európskych automobiliek ako odolať „čínskej elektroinvázii“ v dotovaní výroby batérií a v tom, aby čo najskôr začali vyrábať cenovo dostupné elektrické autá pre mainstreamový trh. Skupina navrhuje, že určitým riešením by bolo zavedenie vyšších ceil na batériové články vyrábané v Číne, vďaka čomu by im dokázali lepšie konkurovať európske „baterkárne“.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #čínske elektromobily #dovoz áut z Číny #autá vyrobené v Číne
Články podľa značiek