EÚ odmerala reálnu spotrebu áut. Najviac ‘klamú‘ zástrčkové hybridy

Plug-in hybridy majú v reálnej premávke v priemere až o štyri litre vyššiu spotrebu, než je tá oficiálne deklarovaná. Majitelia ich totiž nabíjajú málo.

04.04.2024 16:00
plug-in
Plug-in hybridy majú v reálnej premávke oveľa vyššiu spotrebu hlavne preto, lebo v praxi ich majitelia ani zďaleka nenabíjajú tak často, ako odborníci predpokladali. (ilustračné foto)
debata (17)

Európska komisia zverejnila pred niekoľkými dňami svoju prvú správu o skutočných emisiách CO2 nových osobných automobilov a dodávok. Správa je založená na údajoch zozbieraných v roku 2021 z reálneho monitorovania spotreby paliva nových áut senzormi priamo na ich palube.

Od januára 2021 totiž musia byť všetky nové osobné a ľahké úžitkové autá so spaľovacími motormi pred uvedením na trh EÚ vybavené schválenými zariadeniami na monitorovanie spotreby paliva na palube (OBFCM). Tieto zariadenia zaznamenávajú spotrebu paliva a energie vozidla a celkovú prejdenú vzdialenosť.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia. Premiéra 19. 10. 2023.

Tieto palubné údaje musia zbierať výrobcovia vozidiel – buď prostredníctvom prenosu údajov na diaľku (over-the-air), alebo počas návštevy vozidiel v servis a každoročne ich zasielať Komisii. V apríli 2022 Komisia dostala prvé údaje, avšak iba z 10,6 percenta osobných automobilov a jedného percenta ľahkých úžitkových áut, ktorých sa to týka, teda tých, ktoré boli prvýkrát zaregistrované v EÚ v roku 2021. Nízky počet získaných dát z „dodávok“ znemožnil reálne vyhodnotenie ich spotreby, no pri osobných autách sa to už dalo.

ELEKTRICKE AUTO ROKA prispevok na IG Dávame do pozornosti Hlasujte a vyhrajte v čitateľskej ankete ELEKTRICKÉ AUTO ROKA skvelé ceny!

Priemerný rozdiel medzi skutočnými a oficiálnymi priemernými emisiami CO 2 a spotrebou paliva pri typovom schválení nových áut registrovaných v roku 2021 bol 23,7 percenta v prípade benzínových áut a 18,1 v prípade dieselových áut (rozdiel bol teda 1 až 1,5 l/100 km alebo 28 až 35 g CO2 / km). Že autá budú mať miernu „nadspotrebu“ sa viac-menej očakávalo, pretože existuje množstvo faktorov ovplyvňujúce skutočné emisie, ktoré nie je možné všetky úplne zohľadniť v oficiálnom testovaní. Patria k nim hlavne dopravné podmienky, stav ciest, vonkajšia teplota, používanie klimatizácie, kúrenia a inej palubnej elektroniky a predovšetkým správanie konkrétnych vodičov.

V prípade plug-in hybridných vozidiel však bol rozdiel medzi deklarovanou priemernou spotrebou a reálnou spotrebou oveľa vyšší, než odborníci očakávali. Ich skutočné emisie a spotreba boli v priemere 3,5-krát vyššie ako deklarované hodnoty. To predstavuje rozdiel v spotrebe až štyri litre, respektíve 100 g CO 2 na kilometer.

plugin Čítajte viac Predaj áut v Európe vlani rástol, plug-in hybridy sú však v koncoch

To podľa expertov Európskej komisie potvrdzuje, že plug-in hybridy v súčasnosti nevyužívajú svoj potenciál. Dôvodom je, že ich majitelia ich nabíjajú a jazdia v elektrickom režime oveľa menej, ako sa pôvodne podľa rozličných prieskumov predpokladalo. Komisia už pripravila zmeny vo výpočte faktora užitočnosti, čím sa myslí očakávaný podiel prejdenej vzdialenosti na elektrický pohon, ktorý sa používa na určenie emisií CO 2 počas oficiálneho testovania spotreby. Tieto zmeny budú platiť od roku 2025 a Komisia nevylučuje, že sa budú ďalej upravovať na základe toho, aké údaje o reálnej spotrebe budú z plug-in hybridov prichádzať.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #reálna spotreba #plug-in hybridy #OBFCM #meranie reálnej spotreby
Články podľa značiek