Už vo februári sme vás informovali, že v okolí bývalého ruského závodu PSMA, ktorý bol spoločným podnikom automobiliek Peugeot, Citroën, Opel a Mitsubishi, sa objavujú nové autá dvoch francúzskych značiek. Ruské médiá navyše priniesli informáciu, že ide s najväčšou pravdepodobnosťou o modely Citroën C5 Aircross, Peugeot 4008 a 5008. A aj sa to potvrdilo. Presne 27. marca spoločnosť Automotive Technologies, ktorá sa stala vlastníkom podniku v Kaluge, oznámila, že spustila výrobu Citroënu C5 Aircross, ktorý sa dostane k ruským zákazníkom už v máji.
Čítajte viac Ruská Volga vstáva z mŕtvych. Prvé kusy už krúžia pri fabrike GAZ-uAko je to možné, keď koncern Stellantis po ruskej invázii na Ukrajine opustil región Kalugy a odpísal stratu 144 miliónov eur? Zdá sa, že Rusi našli okľuku, ako obísť sankcie. Ako inak, vedie cez Čínu, kde má Stellantis spoločný podnik s automobilkou Dongfeng a kde vyrába aj spomenuté francúzske SUV. Vyzerá to teda tak, že z Dongfengu prúdia do Ruska všetky potrebné komponenty na montáž nových áut. Stellantis sa od výroby, ktorá ukazuje diery v sankciách, dištancuje. Pre agentúru Reuters sa vyjadril, že od 31. decembra 2023 „stratil kontrolu nad svojimi subjektmi v Rusku“.
Čítajte viac Z projektu Moskvič je totálne fiasko. Nevie predať ani to, čo ledva vyrobilVývoj teda poukazuje na nedostatočnú kontrolu, ktorú majú západné spoločnosti nad svojimi značkami po pozastavení ruských operácií a zároveň demonštruje rastúcu závislosť Moskvy od Pekingu, najmä v automobilovom priemysle. Uvidíme, či Stellantis podnikne protiopatrenia, napríklad v podobe sekundárnych sankcií na čínske podniky. Problémom ale je, že v spoločnom podniku má minoritný podiel. Nie je v tom však sám. V Rusku sa totiž podobnou čínskou metódou začínajú vyrábať aj ďalšie autá, napríklad Audi Q6, Volkswagen Tayron, ale aj Toyota RAV4. A to priamo s logami automobiliek.