Šéf Stellantisu: Elektromobilita nie je univerzálna, nebude fungovať všade

Carlos Tavares tvrdí, že elektromobilita bude v blízkej budúcnosti fungovať nanajvýš v Európe a v Severnej Amerike. Veľké šance nedáva ani vodíku.

17.04.2024 16:00
Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Foto:
Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, spochybnil elektromobilitu ako univerzálne riešenie dopravy budúcnosti.
debata (9)

Nie každý je presvedčený, že elektrické vozidlá sú riešením mobility budúcnosti. Generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis Carlos Tavares patrí medzi tých, ktorí pochybujú o tom, že modely s nulovými emisiami budú fungovať rovnako v každej časti sveta.

„Mali by sme sa vzdialiť od dogmatického myslenia, kde jeden rozmer vyhovuje všetkým,“ povedal Tavares počas akcie Freedom of Mobility Forum, cituje ho server Autonews.com. „Nemyslím si, že to bude fungovať. Chcel by som dodať, že súčasné elektromobily môžu byť riešením pre niektoré regióny,“ doplnil s tým, že je to schodná cesta najmä v Európe a a v Severnej Amerike.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia.

Podľa Tavaresa je pre plošné rozšírenie elektromobilov dôležitý „zásadný prielom v chémii batérií“, aby sa ich hmotnosť v nasledujúcom desaťročí znížila na polovicu. Povedal, že 1 000 libier (približne 500 kg) surovín, ktoré sú v súčasnosti potrebné na vyrobenie batérie, „nevyzerá ako veľmi rozumný spôsob“ z hľadiska životného prostredia. Podľa neho je nutné dosiahnuť vyššiu hustotu batérií pri ich zníženej hmotnosti a výrobnej cene. Nové technológie by zároveň mali vyriešiť aj problém s nedostatkom lítia, ktoré je pre súčasné li-ion batérie absolútne nevyhnutné. Tavares si myslí, že z pohľadu globálnej dopravy nemá veľké šance presadiť sa ani vodík, a to najmä kvôli vysokým nákladom, spojeným s jeho výrobu. Ak sa podľa Tavaresa presadí, tak nanajvýš vo flotilách veľkých spoločností, pre individuálnych majiteľov áut nebude riešením.

Porsche - závod na sysntetické palivá Čítajte viac Porsche už vyrába benzín zo vzduchu. Liter však stojí 50 eur

Súhlasia s ním aj ďalší odborníci, ktorí sa fóra Freedom of Mobility zúčastnili. Napríklad Roberto Schaeffer, profesor ekonómie energetiky na Federálnej univerzite v Rio de Janeiro v Brazílii, uviedol, že približne 800 miliónov ľudí nemá prístup k elektrine, zatiaľ čo „mnohí ďalší“ nemajú stabilnú elektrickú sieť, na ktorú by sa mohli spoliehať. Podľa neho elektromobilita bude fungovať v regiónoch ako Európa a Severná Amerika. Globálne by podľa neho biopalivá fungovali lepšie ako elektromobily.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #biopalivá #vodík #Carlos Tavares #elektromobilita #syntetické palivá
Články podľa značiek