Porsche už vyrába benzín zo vzduchu. Liter však stojí 50 eur

Syntetické palivá sú veľkou témou. Mohli by totiž zachrániť spaľovacie motory. Porsche už vie ako na to. V závode Haru Oni v Čile vyrába uhlíkovo neutrálny benzín zo vzduchu a vodíka. Teraz vieme ako. Má to však háčik. Zatiaľ stojí jeden liter ekologickej náhrady nehorázne peniaze.

09.10.2023 16:00
Porsche - závod na sysntetické palivá Foto:
Výroba syntetického benzínu v Čile už funguje na báze zachytávania CO2 zo vzduchu. Náklady na liter paliva sú ale enormné.
debata (6)

Syntetické paliva (e-palivá) by mohli udržať pri živote výrobu áut so spaľovacími motormi aj po roku 2035. A nielen to, ak by ich používali aj staré autá, čo nie je technologický žiaden problém, malo by to okamžitý vplyv na ochranu klímy. Preto e-palivám venujú pozornosť viaceré spoločnosti a dokonca ich odobrila aj Európska komisia, ktorá pre autá spaľujúce syntetický benzín či naftu pripravuje na základe tlaku Nemecka a ďalších krajín EU, výnimku zo zákazu predaja. Ako to vlastne funguje? To vysvetľuje Porsche, ktoré už v Čile postavilo závod na výrobu e-palív.

Namiesto ropy CO2 a vodík

Súčasné uhľovodíkové palivá sú vyrábané rafináciou ropy, teda z fosílnych zdrojov, ktoré nie sú obnoviteľné. Ak však viete vyrobiť vodík a uhlík z obnoviteľných zdrojov, viete tiež vyrobiť uhľovodíkové palivo – benzín aj naftu. A presne to robí Porsche vo svojom pilotnom závode v Haru Oni. Vodík získava klasickou elektrolýzou vody, pri ktorej sa oddelia molekuly vodíka a kyslíka. Aby išlo o zelený vodík, používa na napájanie obrovského elektrolyzéru veternú turbínu Siemens Gamesa s výkonom 3,4 GW. Napokon, Čile bolo vybraté ako lokalita práve kvôli stabilne vanúcim vetrom roztáčajúcim vrtule turbín.

Porsche verí, že vďaka jeho e-palivám bude môcť... Foto: HIF Global
Porsche - závod na sysntetické palivá Porsche verí, že vďaka jeho e-palivám bude môcť vyrábať legendárny model 911 aj po roku 2035.

A odkiaľ berie Porsche uhlík? No predsa zo vzduchu vo forme skleníkového CO2. Spočiatku síce pilotný závod, pracujúci od začiatku tohto roka, využíval CO2 z biomasy, no teraz Porsche proces zjednodušilo nasadením technológie DAC (Direct Air Capture). Prvým krokom pri extrakcii CO2 zo vzduchu je jeho vyčistenie vo filtroch, aby bol vzduch zbavený prachových častíc. Potom sa preženie cez filtračný materiál, v ktorom sa zachytí CO2. Druhým krokom je zahriatie fitrov, čím sa CO2 uvoľní. Na zahrievanie sa využíva odpadové teplo elektrolyzéru. Potom je to už relatívne jednoduché.

E-Fuels Čítajte viac Syntetické palivá: Takto trápne Európska únia ‘vypiekla‘ s Nemcami

Spojením CO2 a vodíka vzniká metán, z ktorého môžete získať rafináciou benzín, naftu alebo aj letecký benzín. Od klasických palív z ropy ich nie je možné rozoznať. Pri spaľovaní e-palív síce vzniká CO2, ale približne len toľko, koľko sa ho zachytilo pri výrobe. Preto sú e-palivá označované ako uhlíkovo neutrálne. Výhodou je aj to, že ak by e-palivá nahradili palivá z ropy, nemusela by vznikať nová infraštruktúra, pretože takéto palivá sa dajú distribuovať cez súčasnú sieť čerpacích staníc a nebolo by nutné upravovať ani motory áut, pretože tým je jedno či spaľujú e-palivo alebo benzín z ropy.

Zatiaľ je to drahé a „zahmlené“

Samozrejme, má to viacero háčikov. podľa údajov Postupimského inštitútu pre výskum klimatických vplyvov zverejnenej začiatkom tohto roka, zostanú e-palivá pravdepodobne len raritou. Odhaduje sa totiž, že výrobné náklady na liter paliva vyrobeného Porsche v Haru Oni, investíciou 70 miliónov eur, sa pohybujú na úrovni 50 eur. Viaceré štúdie však tvrdia, že ak by sa výroba rozbehla vo veľkom, mohla by cena klesnúť na jedno euro. Ale pozor, stále hovoríme a výrobných nákladoch a nie o maloobchodnej cene. Takže k tejto sume si treba prirátať zisk e-rafinérie a daňové zaťaženie. Samozrejme, odporcovia e-palív majú aj iné argumenty, prečo ich nepovažujú za budúcnosť.

Závod v Haru Oni pracuje od začiatku tohto roka. Foto: HIF Global
Porsche - závod na sysntetické palivá Závod v Haru Oni pracuje od začiatku tohto roka.

Organizácia Transport & Environment (T & E) síce pripúšťa, že e-palivá znižujú emisie CO2, ale tam vraj ich výhody končia. Podľa testov IFP Energies Nouvelles, ktoré si T & E objednala, vypúšťajú autá jazdiace na syntetický benzín rovnako vysoké objemy toxických oxidov dusíka (NOx) ako autá spaľujúce benzín E10. A k tomu produkujú trojnásobné množstvo oxidu uhoľnatého a čpavku. Produkcia pevných častíc je síce nižšia, stále je to však viac ako dve miliardy častíc na každý kilometer. Vyplýva to z testov troch rôznych zmesí syntetických palív v laboratóriu aj v reálnej premávke. Výsledky sú teda sklamaním. potom je tu obrovská energetická náročnosť technológie.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac Nemecko chce oslobodiť syntetické palivá od daní. Zabije to elektromobily?

Na to, aby vznikol jeden liter syntetického benzínu, je potrebných 25 kWh elektrickej energie. To je dosť na to, aby bežný elektromobil prešiel 100 až 150 km. Preto mnohí tvrdia, že ak už vyrobíme zelenú elektrickú energiu, je ju efektívnejšie uskladniť v batérii elektromobilu a nemíňať ju na ďalšie premeny. Tento obrovský výdaj energie vždy stál proti syntetickým palivám. T & E vypočítala, že prevádzka auta na syntetické palivo by stála v priebehu piatich rokov majiteľa o 10 000 eur viac, ako prevádzka batériového elektromobilu. Lenže pravdou je aj to, že elektromobilu sú dnes minimálne o 10 000 eur drahšie ako porovnateľné autá so spaľovacími motormi.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #syntetické palivá #e-palivá
Články podľa značiek