Približne pred rokom sa začalo opäť výraznejšie hovoriť o plánovanom zákaze predaja spaľovacích áut po roku 2035. Vyvolal novú vlnu nespokojnosti a v úlohe enfant terrible bolo celkom prekvapivo Nemecko, ktoré vyhlásilo, že tento zákaz nepodporí, ak výnimku nedostanú spaľovacie motory, využívajúce uhlíkovo neutrálne palivá – teda de facto syntetické. To sú palivá vyrábané chemicky bez použitia ropy. Vznikajú chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého. Ak je pri výrobe využitá energia z obnoviteľných zdrojov vrátane takzvaného zeleného vodíka, palivo sa považuje za uhlíkovo neutrálne.
Tento krok začína dávať zmysel po tom, čo koncom uplynulého roku Nemci zastavili dotácie na kúpu elektromobilov a plug-in hybridv, pričom následne ich predaje na najväčšom európskom trhu klesli rádovo o desiatky percent a tento stav trvá aj do súčasnosti. To nemeckých politikov ešte viac utvrdilo v názore, že bez nejakej výraznejšej podpory od štátu sú – a ešte dlho budú – elektromobily takmer nepredajné.
Čítajte viac Kríza elektromobilov v Nemecku pokračuje. Marec bol slabší o 30 %Aj na základe tejto skúsenosti pred pár dňami nemecký minister financií Christian Lindner opätovne spochybnil zákaz spaľovacích motorov a skonštatoval, že by o ňom mal rozhodovať trh a nie politici. Výnimka udelená pre palivá vyrobené s použitím obnoviteľnej elektriny a oxidu uhličitého zachyteného z atmosféry podľa neho nestačí. „Mali by sme ísť ďalej a vo všeobecnosti sa zamerať na technologickú otvorenosť,“ povedal Lindner pre noviny Augsburger Allgemeine, cituje ho server Autonews.com. Doplnil, že popri syntetických palivách by mali pokračovať po roku 2035 aj biopalivá.
Nemecký minister sa ďalej vyjadril, že o tom, čo je životaschopné a čo chcú spotrebitelia, by mal rozhodovať trh a nie politici. Na záver dodal, že nemecká vláda podporí v blízkej budúcnosti syntetické palivá a aj biopalivá daňovými úľavami.