Šokujúce dáta EÚ: Plug-in hybridy vypúšťajú až o 350 % viac emisií

Plug-in hybridy vypúšťajú oveľa viac emisií preto, lebo ľudia s nimi v reálnej premávke nejazdia tak, ako odborníci predpokladali. Nabíjajú ich oveľa menej.

12.04.2024 14:00
mitsubishi-outlander-phev-system Foto:
Ekologický prínos plug-in hybridov sa ukazuje ako prinajmenšom sporný. (ilustračné foto)
debata (11)

Približne pred dvomi týždňami sme písali, že Európska komisia zverejnila svoju prvú správu o skutočných emisiách CO2 nových osobných automobilov a dodávok. Správa je založená na údajoch zozbieraných v roku 2021 z reálneho monitorovania spotreby paliva nových áut senzormi priamo na ich palube.

Od januára 2021 totiž musia byť všetky nové osobné a ľahké úžitkové autá so spaľovacími motormi pred uvedením na trh EÚ vybavené schválenými zariadeniami na monitorovanie spotreby paliva na palube (OBFCM). Tieto zariadenia zaznamenávajú spotrebu paliva a energie vozidla a celkovú prejdenú vzdialenosť. Na základe týchto dát EÚ zistila, že v reálnej premávke jazdia plug-in hybridy v priemere s až o štyri litre vyššou spotrebou.

Test: Alfa Romeo Tonale. Porovnali sme mild hybrid a plug-in hybrid
Video

Ak sa pozrieme na zverejnené dáta podrobnejšie, možno to niekoho šokuje. Vyplýva z nich totiž, že reálne vypúšťajú plug-in hybridy až o 350 percent viac emisií CO2, než sú oficiálne deklarované hodnoty vyrátané na základe testov.

Údaje zozbierané v roku 2021 zo vzorky 600 000 áut tiež ukázali, že benzínové a naftové modely mali v priemere emisie o 20 percent vyššie, ako sú ich oficiálne hodnoty, uviedla Európska komisia v polovici marca. To je oproti 350 percentám pri plug-in hybridoch zásadný rozdiel. Údaje o plug-in hybridoch „potvrdzujú, že tieto vozidlá v súčasnosti nevyužívajú svoj potenciál, najmä preto, že sa nenabíjajú a nejazdia plne elektricky tak často, ako sa pôvodne predpokladalo,“ uviedla komisia v správe.

Pohon reálna spotreba CO2 (g/km) hodnoty podľa WLTP (g/km)
Benzín 180 145
Nafta 181 153
Plug-in hybrid 139 40

(Zdroj: Európska komisia)

Kritici „zástrčkových hybridov“ už dlhý čas tvrdia, že ekologický prínos tejto technológie je oveľa menší, než sa deklaruje a oficiálna správa Európskej komisie tento názor svojimi zisteniami podporila. "Predpoklady na základe ktorých sa vyrátavajú výsledku testu WLTP neplatia v reálnych podmienkach pre PHEV, " uviedla komisia v správe.

benzin, phm, slovnaft, tankovanie Čítajte viac Predaj áut v EÚ? Plug-in hybridy sú prepadák, Nemci sa vracajú k ‘spaľovákom‘

„Plug-in hybridy sa predávajú ako dokonalá kombinácia batérie pre naše lokálne potreby a (spaľovacieho, pozn. red.) motora na dlhé vzdialenosti. Testovanie v reálnom svete však ukazuje, že ide o mýtus,“ uviedla spoločnosť Transport & Environment v štúdii z februára 2023. V štúdii Medzinárodnej rady pre čistú dopravu z roku 2022 sa konštatuje, že v priemere „reálna spotreba paliva vozidiel PHEV v Európe je tri až päťkrát vyššia ako hodnoty podľa typového schválenia WLTP.“

Vzhľadom na vyššie uvedené Európska komisia už pripravila pre plug-in hybridy zmeny vo výpočte faktora užitočnosti, čím sa myslí očakávaný podiel prejdenej vzdialenosti na elektrický pohon, ktorý sa používa na určenie emisií CO 2 počas oficiálneho testovania spotreby. Tieto zmeny budú platiť od roku 2025 a Komisia nevylučuje, že sa budú ďalej upravovať na základe toho, aké údaje o reálnej spotrebe budú z plug-in hybridov prichádzať.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #PHEV #ekologické autá
Články podľa značiek