Približne pred dvomi týždňami sme písali, že Európska komisia zverejnila svoju prvú správu o skutočných emisiách CO2 nových osobných automobilov a dodávok. Správa je založená na údajoch zozbieraných v roku 2021 z reálneho monitorovania spotreby paliva nových áut senzormi priamo na ich palube.
Od januára 2021 totiž musia byť všetky nové osobné a ľahké úžitkové autá so spaľovacími motormi pred uvedením na trh EÚ vybavené schválenými zariadeniami na monitorovanie spotreby paliva na palube (OBFCM). Tieto zariadenia zaznamenávajú spotrebu paliva a energie vozidla a celkovú prejdenú vzdialenosť. Na základe týchto dát EÚ zistila, že v reálnej premávke jazdia plug-in hybridy v priemere s až o štyri litre vyššou spotrebou.
Ak sa pozrieme na zverejnené dáta podrobnejšie, možno to niekoho šokuje. Vyplýva z nich totiž, že reálne vypúšťajú plug-in hybridy až o 350 percent viac emisií CO2, než sú oficiálne deklarované hodnoty vyrátané na základe testov.
Údaje zozbierané v roku 2021 zo vzorky 600 000 áut tiež ukázali, že benzínové a naftové modely mali v priemere emisie o 20 percent vyššie, ako sú ich oficiálne hodnoty, uviedla Európska komisia v polovici marca. To je oproti 350 percentám pri plug-in hybridoch zásadný rozdiel. Údaje o plug-in hybridoch „potvrdzujú, že tieto vozidlá v súčasnosti nevyužívajú svoj potenciál, najmä preto, že sa nenabíjajú a nejazdia plne elektricky tak často, ako sa pôvodne predpokladalo,“ uviedla komisia v správe.
Pohon | reálna spotreba CO2 (g/km) | hodnoty podľa WLTP (g/km) |
---|---|---|
Benzín | 180 | 145 |
Nafta | 181 | 153 |
Plug-in hybrid | 139 | 40 |
(Zdroj: Európska komisia)
Kritici „zástrčkových hybridov“ už dlhý čas tvrdia, že ekologický prínos tejto technológie je oveľa menší, než sa deklaruje a oficiálna správa Európskej komisie tento názor svojimi zisteniami podporila. "Predpoklady na základe ktorých sa vyrátavajú výsledku testu WLTP neplatia v reálnych podmienkach pre PHEV, " uviedla komisia v správe.
Čítajte viac Predaj áut v EÚ? Plug-in hybridy sú prepadák, Nemci sa vracajú k ‘spaľovákom‘„Plug-in hybridy sa predávajú ako dokonalá kombinácia batérie pre naše lokálne potreby a (spaľovacieho, pozn. red.) motora na dlhé vzdialenosti. Testovanie v reálnom svete však ukazuje, že ide o mýtus,“ uviedla spoločnosť Transport & Environment v štúdii z februára 2023. V štúdii Medzinárodnej rady pre čistú dopravu z roku 2022 sa konštatuje, že v priemere „reálna spotreba paliva vozidiel PHEV v Európe je tri až päťkrát vyššia ako hodnoty podľa typového schválenia WLTP.“
Vzhľadom na vyššie uvedené Európska komisia už pripravila pre plug-in hybridy zmeny vo výpočte faktora užitočnosti, čím sa myslí očakávaný podiel prejdenej vzdialenosti na elektrický pohon, ktorý sa používa na určenie emisií CO 2 počas oficiálneho testovania spotreby. Tieto zmeny budú platiť od roku 2025 a Komisia nevylučuje, že sa budú ďalej upravovať na základe toho, aké údaje o reálnej spotrebe budú z plug-in hybridov prichádzať.