Kopřivnická Tatra to s ekologickými pohonmi myslí smrteľne vážne. Nie je tajomstvom, že už dnes usilovne testuje vodíkovú Tatru Force e-Drive FCEV s palivovými článkami. V prototype je použitý trakčný synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s trvalým výkonom 480 kW a tým maximálnym až 580 kW, ktorý disponuje krútiacim momentom 2 300 Nm. Dva palivové články majú každý maximálny výkon 100 kW, pričom trakčné batérie s celkovou kapacitou 171 kWh využívajú technológiu Li NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt oxid) a disponujú možnosťou nabíjania z externého zdroja. Tatra odhaduje, že vozidlo bude mať dojazd až 400 km.
Čítajte viac Tatra Force už jazdí bez vodiča. Je to len začiatokLenže Tatra pracuje aj na ďalších alternatívnych koncepciách. Napríklad na čisto elektrickej verzii prípadne batériovej verzii s predlžovačom dojazdu. V súčasnosti sa jej podarilo získať dotáciu práve na vývoj elektrickej verzie Tatra Force e-Drive 8×8 s viacstupňovou prevodovkou Eaton. Na projekte spolupracuje so spoločnosťou Devinn. Tento prototyp vznikne na báze najnovšej tretej generácie modelového radu Tatra Force, ktorý bol prvýkrát predstavený verejnosti v polovici vlaňajšieho roka. Tak ako vodíková Tatra, počíta aj tá čisto elektrická s viacstupňovou prevodovkou. To napriek tomu, že využiteľný rozsah otáčok motora je oveľa väčší, než pri naftovom motore. Bez prevodovky by ale v ťažkých podmienkach nedokázal elektromotor zabezpečiť potrebné stúpanie 45-tonového kolosu.
Bližšie informácie k čisto elektrickej Tatre nie sú zatiaľ k dispozícii a ani informácia, kedy bude hotový prototyp. S veľkou pravdepodobnosťou však využije poznatky z vodíkovej Tatry Force e-Drive FCEV, ktorá je tiež poháňaná elektromotorom. Len vodíkové nádrže a palivové články nahradí Tatra väčším paketom batérií. „Na očakávaný prechod určitej časti zákazníkov v segmente ťažkých nákladných vozidiel na e-mobilitu bude naša spoločnosť pripravená. Veľmi usilovne pracujeme na projektoch, ktoré prinesú vozidlá, ktoré budú spĺňať prísne legislatívne normy a tiež stále sa zvyšujúce požiadavky zákazníkov,“ povedal šéf Tatra Trucks Lukáš Andrýsek.