Tatra Force e-Drive 8x8: Po vodíku sú na rade batérie

Kopřivnická Tatra pracuje po vodíkovom ťažkom nákladnom automobile aj na čisto elektrickej verzii. Bude mať klasickú koncepciu a pohon 8x8.

16.04.2024 18:00
debata
Čisto elektrická Tatra Force e-Drive bude... Foto: Tatra Trucks
Tatra Force e-Drive 8x8 Čisto elektrická Tatra Force e-Drive bude vychádzať z vodíkového prototypu.

Kopřivnická Tatra to s ekologickými pohonmi myslí smrteľne vážne. Nie je tajomstvom, že už dnes usilovne testuje vodíkovú Tatru Force e-Drive FCEV s palivovými článkami. V prototype je použitý trakčný synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s trvalým výkonom 480 kW a tým maximálnym až 580 kW, ktorý disponuje krútiacim momentom 2 300 Nm. Dva palivové články majú každý maximálny výkon 100 kW, pričom trakčné batérie s celkovou kapacitou 171 kWh využívajú technológiu Li NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt oxid) a disponujú možnosťou nabíjania z externého zdroja. Tatra odhaduje, že vozidlo bude mať dojazd až 400 km.

Tatra Force - autonómne riadenie Čítajte viac Tatra Force už jazdí bez vodiča. Je to len začiatok

Lenže Tatra pracuje aj na ďalších alternatívnych koncepciách. Napríklad na čisto elektrickej verzii prípadne batériovej verzii s predlžovačom dojazdu. V súčasnosti sa jej podarilo získať dotáciu práve na vývoj elektrickej verzie Tatra Force e-Drive 8×8 s viacstupňovou prevodovkou Eaton. Na projekte spolupracuje so spoločnosťou Devinn. Tento prototyp vznikne na báze najnovšej tretej generácie modelového radu Tatra Force, ktorý bol prvýkrát predstavený verejnosti v polovici vlaňajšieho roka. Tak ako vodíková Tatra, počíta aj tá čisto elektrická s viacstupňovou prevodovkou. To napriek tomu, že využiteľný rozsah otáčok motora je oveľa väčší, než pri naftovom motore. Bez prevodovky by ale v ťažkých podmienkach nedokázal elektromotor zabezpečiť potrebné stúpanie 45-tonového kolosu.

Namiesto vodíkových nádrží a palivových článkov... Foto: Tatra Trucks
Tatra Force e-Drive 8x8 Namiesto vodíkových nádrží a palivových článkov však dostane väčší paket batérií.

Bližšie informácie k čisto elektrickej Tatre nie sú zatiaľ k dispozícii a ani informácia, kedy bude hotový prototyp. S veľkou pravdepodobnosťou však využije poznatky z vodíkovej Tatry Force e-Drive FCEV, ktorá je tiež poháňaná elektromotorom. Len vodíkové nádrže a palivové články nahradí Tatra väčším paketom batérií. „Na očakávaný prechod určitej časti zákazníkov v segmente ťažkých nákladných vozidiel na e-mobilitu bude naša spoločnosť pripravená. Veľmi usilovne pracujeme na projektoch, ktoré prinesú vozidlá, ktoré budú spĺňať prísne legislatívne normy a tiež stále sa zvyšujúce požiadavky zákazníkov,“ povedal šéf Tatra Trucks Lukáš Andrýsek.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vodík #batérie #Tatra #Tatra Trucks #Tatra Force 8x8 #Tatra Force
Články podľa značiek