V roku 2020 mali automobilky pôsobiace v Európe dosiahnuť v predajoch áut priemer 95 gramov CO2 na kilometer. Každý nadlimitný gram za každé predané auto bol následne trestaný sumou 95 eur. Splnenie tohto cieľa záviselo najmä od toho, koľko sa danému výrobcovi podarilo predať elektromobilov s nulovými emisiami, prípadne plug-in hybridov, alebo aspoň nakúpiť emisných kreditov od iných výrobcov elektromobilov, napríklad od Tesly. Napriek snahe skresať emisie oxidu uhličitého na minimum sa mnohým producentom nepodarilo dosiahnuť v roku 2020 stanovený cieľ. A verte, bolo to poriadne drahé pre výrobcov ale aj zákazníkov.
Vodný roztok močoviny môže mať aj krajší názov. Pomôže AdBlue k záchrane planéty?
Čítajte viac Prišlo aj na nákladiaky a autobusy: EÚ pre ne schválila oveľa prísnejšie limity emisiíAutomotive News Europe uvádza, že európski výrobcovia automobilov zaplatili za rok 2020 pokuty vo výške približne 510 miliónov eur. Medzi väčšie spoločnosti, ktoré sa im nevyhli, patrili koncerny Volkswagen a Jaguar Land Rover (JRL). VW uviedol, že zaplatil viac ako 100 miliónov eur, pretože emisie prekročil o 0,75 gramu na kilometer, zatiaľ čo Jaguar Land Rover 40 miliónov eur, pretože cieľovú hodnotu prekročil o tri gramy. Ďalšími výrobcami, ktorí cieľ nesplnili, boli napríklad Suzuki, Subaru, Bentley, Lamborghini či McLaren, ale aj SsangYong. Výšku pokút, ktoré zaplatila každá z automobiliek, sa zistiť nepodarilo.
Čítajte viac Emisie áut za posledných 12 rokov neklesli. Efektívne pohony zabila nadváhaSuzuki však podľa údajov EÚ prekročila limit o 10,4 g/km, čo znamená pokutu takmer 1 000 eur za každé vozidlo. Pri 160 570 registráciách by mala pokuta predstavovať približne 160 miliónov eur. Subaru minulo limit až o 34 gramov, čiže za každé vozidlo zaplatilo pokutu 3 230 eur. Pri predaji 16 176 vozidiel potom pokuty predstavovali približne 52 miliónov eur. Tieto pokuty museli byť premietnuté do cien áut. Kým pri Bentley alebo Subaru, ktoré vyrábajú „smädné“ autá, sú pokuty pochopiteľné, príklad Suzuki ukazuje zvrátenosť emisných pravidiel. Suzuki totiž vyrába jedny z najľahších a najúspornejších áut na trhu, no bez elektromobilov nedokázalo limit splniť.
Čítajte viac Briti zakázali propagovať elektromobily ako bezemisné autáZato ich plnia tí, ktorí vyrábajú vysokovýkonné vozidlá (BMW, Mercedes-Benz…), no ich CO2 dokážu vykompenzovať predajom elektromobilov. A ak nie, spoja sa s konkurenciou. Takto vznikli nezvyklé „emisné“ zoskupenia. V roku 2021 sa napríklad spojili Jaguar Land Rover a Honda s Teslou a VW zas s čínskou spoločnosťou SAIC, ktorá predáva značku MG. V nasledujúcich rokoch sa automobilkám síce podarilo limity dodržať, ale bude horšie. Ďalším kľúčovým rokom pre znižovanie limitov emisií CO2 bude totiž rok 2025, keď sa hodnota zníži o 15 % na približne 93,6 g CO2 na kilometer. Od roku 2030 do roku 2034 to ale bude už len 49,5 g/km, čo predstavuje 55-percentný pokles oproti roku 2021. A od roku 2035 sa v EÚ budú môcť predávať len vozidlá s nulovými emisiami.