Pamätáte si na autá spred dvanástich či pätnástich rokov? Väčšina z nich mala atmosférické motory, solídny objem a najmenej štyri valce. Šesť- či 8-valcové agregáty neboli žiadnou raritou. Sprísňovanie emisných limitov však viedlo k radikálnemu downsizingu. Menší objem a menej valcov kompenzovali “motorári“ preplňovaním. Čoskoro sa ukázalo, že to funguje – ale len na papieri. Takže, keď prišla nová metodika merania spotreby WLTP namiesto starej NEDC, aby zmiernila rozdiely medzi laboratórnou a reálnou spotrebou, nastala doslova panika. Riešením bola elektrifikácia. V masovom meradle sa rozšírili hybridy či mild-hybridy. Lenže, ako ukazuje najnovšia správa Európskeho dvora audítorov (EDA), emisie konvenčných áut, ktoré tvoria stále takmer tri štvrtiny registrácií nových vozidiel, neklesli.
Čítajte viac Elektromobily získajú max. 30 % trhu. Rozhodnú zákazníci - tvrdí šéf Toyoty„Za posledné desaťročie zostali emisie u dieselových áut konštantné, zatiaľ čo pri benzínových autách klesli len o 4,6 %,“ uviedli audítori vo vyhlásení. Technický pokrok síce priniesol zvýšenie účinnosti spaľovacích motorov o približne 10 %, ale tento efekt sa stratil vplyvom zvýšenej hmotnosti áut o 10 % a výkonu až o 25 %. Môže za to aj móda SUV. Čo je ešte smutnejšie, podľa EDA oxid uhličitý zo sektora dopravy naďalej rástol. V roku 2021 predstavoval 23 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ, pričom viac ako polovicu z nich mali na svedomí práve osobné autá. EDA tvrdí, že tento trend je možné zastaviť len rýchlejším nástupom čistých elektromobilov. „Zelená revolúcia v EÚ môže nastať len vtedy, ak bude na cestách oveľa menej spaľovacích áut,“ povedal Pietro Russo, člen EDA, ktorý viedol audit.
Čítajte viac Nemci odmietajú elektromobily. Po zrušení dotácií spadol trh o 48 %„Skutočné a hmatateľné zníženie emisií CO2 automobilov nenastane, pokiaľ bude prevládať spaľovací motor, preto je elektrifikácia vozového parku v únii dôležitým krokom.“ Elektromobily však tvoria na nových registráciách v únii približne len 14 % a v poslednom čase dochádza k stagnácii. Batériové elektrické autá sú totiž drahé a užívateľsky menej praktické. Mnohé krajiny navyše zastavujú dotačné programy. Viazne aj výstavba nabíjacej infraštruktúry. Takže to vyzerá tak, že za poslednú dekádu sme napriek obrovským investíciám a prerodu áut z tých, ktoré zákazníci chceli, na tie, z ktorých majú obavy, nikam neposunuli. Ak však nebudú zákazníci kupovať nové autá, vozový park bude starnúť a na cestách ostanú ešte roky vozidlá s nižšími emisnými normami.