Zázračné batérie sú v nedohľadne. Tvrdí čínsky akumulátorový kráľ

Revolúcia v oblasti batérií príde neskôr, než sa očakávalo. Šéf čínskeho gigantu CATL Robin Zeng je skeptikom. Batérie s tuhým elektrolytom majú naďalej bezpečnostné problémy.

17.04.2024 12:00
CATL - batérie M3P Foto:
Batérie s tuhým elektrolytom majú stále problémy s bezpečnosťou a so životnosťou.
debata (6)

Automobilový priemysel čaká už roky na technologický prelom v oblasti batérií. Práve tie stoja totiž za všetkými neduhmi elektrických áut. Kvôli batériám sú elektromobily drahé, kvôli nim sú ťažké, majú relatívne krátky dojazd, dlho sa nabíjajú a ich hodnota časom klesá rýchlejšie, než hodnota áut so spaľovacím motorom. To všetko by mali vyriešiť „zázračné“ batérie s tuhým elektrolytom. Majú mať dvojnásobnú energetickú hustotu a majú sa rýchlo nabíjať. Viacerí výrobcovia už dokonca oznámili, kedy sa objavia v ich elektromobiloch. Toyota ich napríklad sľúbila v prototypoch na Olympijských hrách v Tokiu. Ako však vieme, plán nevyšiel, a Toyota posunula svoj cieľ na rok 2027.

Zlodejov lákajú autobatérie. Ich chabý trik zachytila kamera

Video
Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Čítajte viac Batérie musia byť o polovicu ľahšie. Inak nedávajú elektromobily zmysel

Ale ani ten nie je reálny. Myslí si to sám Robin Zeng, zakladateľ a šéf čínskeho batériového gigantu CATL, ktorý dodáva akumulátory mnohým automobilkám. Podľa neho je komercionalizácia batérií s tuhým elektrolytom zatiaľ v nedohľadne. „Podporujeme vývoj batérií s tuhým elektrolytom už desať rokov a neustále doň investujeme. Každý mesiac sledujem postup nášho tímu, takže poznám pokrok, ale stále narážame na tie isté problémy,“ povedal Zeng pre Financial Times. Sú tu najmä dva neprekonateľné limity. Expanzia lítia počas rýchleho nabíjania a vybíjania poškodzuje batériu a skracuje jej životnosť. „Batéria vydrží len asi 10 nabíjacích cyklov. Tak ako to chcete predávať?“ pýta sa Zeng.

JAC - sodíkové batérie Na-ion 2024 Čítajte viac Zlacnia sodíkové batérie elektrické autá? Staronová chémia má za aj proti

Druhý závažný problém súvisí s bezpečnosťou. Ak sa totiž batéria poškodí, napríklad vplyvom havárie, lítium reaguje so vzdušnou vlhkosťou, pričom vzniká toxický hydroxid lítny. Takže batérie s tuhým elektrolytom majú pred sebou ešte dlhú cestu vývoja. CATL sa za posledné desaťročie rozrástol a v minulom roku dodal 37 % svetových dodávok batérií pre elektromobily a tiež 40 % batérií používaných na skladovanie energie. Zeng povedal, že jeho skupina sa skôr ako na batérie s tuhým elektrolytom zameriava na sodíkovo-iónové batérie a batérie s kondenzovanou hmotou, ktoré používajú polotuhý materiál.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #batérie #batérie s tuhým elektrolytom #CATL #Robin Zeng
Články podľa značiek