Nemecký minister šokoval. Cez víkendy chce Nemcom zakázať jazdiť autami

Nemcom sa nedarí v doprave znižovať emisie a podľa ministra dopravy Wissinga je jedinou cestou, ako tento plán dodržať, zakázať jazdy áut cez víkend.

18.04.2024 16:00
Volker Wissing Foto: ,
Nemecký minister dopravy Volker Wissing vidí jedinú možnosť, ako splniť tento rok emisné ciele v doprave v zákaze víkendových jázd.
debata (21)

Nemecko sa zaviazalo, že do roku 2030 zníži emisie skleníkových plynov o 65 percent v porovnaní s rokom 1990. Pre jednotlivé sektory ako priemysel, energetiku, bývanie alebo dopravu je stanovené maximálne ročné množstvo emisií. Práve sektor dopravy ho vlani prekročil.

Pravdou je, že Nemcom sa nedarí napĺňať ich ambiciózny plán rozvoja elektromobility. Predaj elektromobilov tam má tento rok klesnúť o 14 percent, hlavne kvôli zastaveniu vládnych dotácií. Podľa lobistickej skupiny VDA pôjde o vôbec prvý pokles od roku 2016. Predaj zrejme výraznejšie neoživí ani cenová vojna, ktorú v Európe rozpútala Tesla. Elektromobily sú skrátka stále príliš drahé.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia. Premiéra 19. 10. 2023.

A ich cena nie je jediný problém. Nemcom sa ambiciózny cieľ mať do roku 2030 na cestách 15 miliónov elektromobilov (ku koncu uplynulého roku ich po nemeckých cestách jazdilo len niečo vyše milióna)vzďaľuje aj kvôli pomalému budovaniu elektrickej infraštruktúry. Popri ambícii mať na cestách do roku 2030 spomínaných 15 miliónov elektromobilov, je tento dátum dôležitým míľnikom aj z hľadiska budovania nabíjacích staníc. Nemci totiž chceli mať do roku 2030 aj milión nabíjacích staníc. A tento cieľ sa ukazuje rovnako nereálny, ako ten, súvisiaci s predajom elektromobilov. Na konci tretieho kvartálu minulého roku ich totiž v Nemecku bolo len niečo vyše stotisíc.

Problémom je, že nemecké zákony počítajú s tým, že ak sa v nejakom odvetví nedarí emisie znižovať – a v doprave sa to naozaj kvôli pomalému nástupu elektromobily nedarí, tak v takom prípade musia zodpovedné vládne úrady prijať okamžité nápravné opatrenia. Tento rok ich musia predstaviť približne do polovice júla.

A keďže v doprave nevedia, ako by mohli emisie rýchlo a výrazne znížiť, tak nemecký minister dopravy Volker Wissing navrhol naozaj pozoruhodný plán – zákaz jazdy osobných aj nákladných áut cez víkendy. Len tak by podľa Wissinga bolo tento rok možné obmedziť emisie CO2 o ďalších zhruba 22 miliónov ton ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2), čo zodpovedá 15 percentám kilometrov najazdených osobnými autami respektíve viac ako desiatim percentám kilometrov najazdených nákladnými vozidlami.

Peugeot e-208 - 2023 Čítajte viac Kríza elektromobilov v Nemecku pokračuje. Marec bol slabší o 30 %

Vyzerá to ako uletený návrh, ale Nemci s takýmto opatrením už skúsenosti majú. V rámci ropnej krízy v roku 1973 takto zakázali jazdy štyrikrát behom nedieľ. Reálne to ale teraz pravdepodobne nehrozí. Jednak preto, lebo politici už rokujú o zmene klimatického zákona, ktorý by po novom nesledoval znižovanie emisií podľa jednotlivých priemyselných odvetví na ročnej báze, ale celkovo a ročné limity by zostal v platnosti iba ako referenčný rámec pre sledovanie pokrokov v tejto oblasti.

Politickí analytici sa skôr domnievajú, že ide o nepremyslenú snahu Wissinga „vystrašiť Nemcov“, ktorí majú k autám silný vzťah a patria neodmysliteľne k ich životnému štýlu a prostredníctvom ich negatívnych reakcií vyvolať tlak na vládnu koalíciu (ktorej je Wissing ako člen FDP súčasťou), aby sa mobilizovala a prijala novelu klimatického zákona, o ktorej rokuje už dlho a podľa ministra dopravy evidentne neproduktívne. Koaliční partneri FDP tieto vyjadrenia odsúdili „ako zbytočné šírenie strachu“ a u bežných Nemcov podľa očakávaní tento návrh vyvolal extrémne odmietavú reakciu.

21 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #znižovanie emisií #emisie CO2 #zákaz víkendovej jazdy
Články podľa značiek