Izera: O osude poľskej automobilky rozhodnú do leta. Dobre to ale nevyzerá

Sen Poliakov o vlastnej automobilke je na rázcestí. Nová vláda projekt buď podporí, alebo skončí v prepadlisku dejín. Spolu so 110 miliónmi eur, ktoré doň už štát nalial.

18.04.2024 10:00
Izera - elektromobil Poľsko 2022 Foto:
Dizajn poľských elektromobilov navrhlo talianske štúdio Torino Design. Ich osud je ale nejasný.
debata

Poliaci zatúžili po vlastnej automobilke pred ôsmimi rokmi. Tak vznikol projekt Izera s názvom odvodeným od Jizerských hôr a tiež konzorcium ElectroMobility Poland, ktoré spojilo štátne energetické spoločnosti Energa, Enea, Tauron a PGE. K nim sa ešte pridalo Národné centrum pre jadrový výskum. Doteraz projekt oficiálne zhltol 500 miliónov zlotých, čo je približne 110 miliónov eur, a keďže išlo o štátne podniky, zaplatili to daňoví poplatníci. Projekt bol dlhodobo kritizovaný. Vzhľadom na zhoršujúce sa ekonomické prostredie oponenti argumentovali, že štátne projekty by sa mali skôr obmedzovať ako podporovať.

Izera - elektromobil Poľsko 2022
Izera - elektromobil Poľsko 2022
+18Izera - elektromobil Poľsko 2022

Rovnako otázne bolo, prečo sa práve Poľsko pustilo pod ochranou štátu do výroby elektrických áut, keď absolútna väčšina elektrickej energie v tejto krajine pochádza z uhoľných elektrární. Ekologický efekt by bol nulový. Zdá sa však, že nadšenie celkom zahmlilo zdravý rozum. Výsledkom sú síce dva elektromobily, jeden hatchback a jedno SUV, ktoré oblieklo talianske štúdio Torino Design a ktorým elektrickú technológiu poskytlo čínske Geely, ale ani jeden sa nevyrába. Pritom podľa pôvodných plánov mali byť oba na trhu už vlani. Nakoniec bol však termín presunutý na rok 2024 a neskôr dokonca na rok 2026. Auto však zatiaľ ani niet kde vyrábať.

Základom troch plánovaných noviniek je... Foto: Geely
Geely - elektrická platforma SEA 2020 Základom troch plánovaných noviniek je platforma Sustainable Experience Architecture (SEA) čínskej spoločnosti Geely, ktorú používa aj Volvo.

Medzitým sa navyše zmenila politická garnitúra a je otázne či bude mať nová vláda Donalda Tuska záujem na projekte elektromobilky pokračovať. Do karát nehrá ani skutočnosť, že predaj elektromobilov v poslednom čase slabne, sú tu riziká v podobe čínskych konkurentov ale aj fakt, že Izeru už v Poľsku predbehol koncern Stellantis, ktorý v Tychách vyrába elektrický Jeep Avenger, Fiat 600e a čoskoro k nim pribudne aj Alfa Romeo Junior. Nehovoriac o tom, že Stellantis sa rozhodol v Poľsku vyrábať aj lacné čínske elektromobily Leapmotor. Model T03 by mal začať schádzať z poľských liniek už v júni tohto roka. Má teda ešte štátna Izera šancu na budúcnosť?

Okrem hatchbacku je plánované aj kompaktné SUV. Foto: Izera
Izera - elektromobil Poľsko 2022 Okrem hatchbacku je plánované aj kompaktné SUV.

Jej elektromobily by sa totiž museli presadiť v tvrdej konkurencii a to je v časoch cenovej vojny, ktorú odštartovala Tesla, veľmi nepravdepodobné. Odhaduje sa, že výstavba nového závodu v Jaworzskej oblasti by si vyžiadala investíciu 1,2 miliardy eur. To nie je málo, a tak nová vláda spustila audit spoločnosti ElectroMobility Poland. Overovanie sa týka efektivity riadenia, harmonogramu, ako aj technických a obchodných aspektov. Dofinancovať by Izeru mohlo Poľsko z európskych fondov plánu obnovy. Rozhodnúť sa o tom musí do leta. Lenže projekt naráža na ďalšiu kritiku. Výstavba závodu s čínskou spoločnosťou Geely nebola ideálnym riešením, povedal napríklad námestník ministra pre rozvojové fondy a regionálnu politiku Jan Szyszko.

Izera - elektromobil Poľsko 2022 Čítajte viac Izera: Poliaci predstavili prvé elektromobily ‘na uhlie‘

„Buď bude táto továreň v Poľsku a Poliaci budú kupovať tieto autá vyrobené v Poľsku, alebo bude táto továreň v inej krajine EÚ, zamestnanosť bude v inej krajine EÚ, ale Poliaci budú aj tak kupovať tieto autá z inej krajiny EÚ,“ povedal Szyszko. Podľa ministra štátnych aktív Borisa Budka by mal projekt vzhľadom na už vynaložené prostriedky pokračovať, ale je na odborníkoch, aby do niekoľkých týždňov odporučili vláde vhodný postup. I tak sa môže stať z Izery fiasko. Len nedávno skrachovali projekty elektromobiliek Dyson, Lightyear či Fisker. A problémy má aj Rivian alebo Lucid. Ďalší výrobca na scéne financovaný štátom sa nezdá príliš zmysluplný.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Poľsko #elektromobily #Izera
Články podľa značiek