Pre rýchlu záchranu osôb z vozidla pri nehode je dôležité, aby záchranári dokázali vozidlo zvonku rýchlo, jednoducho a intuitívne otvoriť. O to viac, ak dôjde k požiaru. Z pohľadu nemeckého autoklubu ADAC môžu túto úlohu najmä laikom výrazne skomplikovať výsuvné kľučky dverí, teda tie, ktoré sa pri parkovaní a jazde zasúvajú do dverí. Aj profesionálnym záchranárom však trvá dlhšie, kým sa dostanú k cestujúcim, ak sa dvere nedajú ľahko otvoriť.
V posledných rokoch sa takéto kľučky stali módnymi kvôli efektnému vzhľadu a lepšej aerodynamike. Tesla odštartovala masovú výrobu týchto kľučiek a európski výrobcovia ako Mercedes-Benz a BMW ich rýchlo nasledovali s rôznymi modelmi. Niektoré rukoväte sa dajú vyklopiť ručne stlačením prednej časti, ale mnohé riešenia využívajú výlučne servomotory. Ak po havárii dôjde k prerušeniu napájania, rukoväť by mohla zostať zasunutá a záchranári by sa k pasažierom auta nedostali.
Čítajte viac Hyundai i30: Nová generácia? Nie, len ďalší faceliftV nárazových testoch Euro NCAP síce výsuvné kľučky dverí zatiaľ nevykázali žiadne abnormality, no podľa medializovaných informácií sa v minulosti už vyskytli reálne problémy pri iných scenároch nehôd. Z pohľadu ADAC-u zaručuje mechanické riešenie kľučiek dverí najlepšiu šancu na otvorenie dverí zvonku po náraze. To aj pri výpadku elektrického okruhu. Klasická kľučka môže pomôcť pri otváraní dverí aj v prípade veľkých deformácií karosérie.
ADAC tiež upozorňuje, že niektoré vozidlá odomykajú dvere aj zvnútra elektricky stlačením tlačidla. Aj tu musí byť možné v prípade nebezpečenstva rýchlo otvoriť vozidlo bez napájania. Majitelia áut, ktorí vlastnia vozidlo s elektrickým otváraním dverí zvnútra, napríklad rôzne modely od Tesly, Nia alebo BMW, by sa mali preto pred výjazdom oboznámiť s možnosťami núdzového odomykania v príručke k vozidlu a ideálne ukázať ich aj ostatným pasažierom.
Čítajte viac Hyundai Ioniq 5: Viac ako facelift. Dlhší dojazd aj verzia N Line