Mercedes-Benz EQS mohol mať dva valce. Experiment nakoniec neprešiel

Počas vývoja elektrickej vlajkovej lode EQS v Stuttgarte overovali aj možnosť použitia predlžovača dojazdu. Vyhral však čistý elektromobil. Prečo?

22.04.2024 14:00
debata (2)
Aerodynamický Mercedes-Benz EQS mohol mať pod... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 Aerodynamický Mercedes-Benz EQS mohol mať pod prednou kapotou malý litrový dvojvalec. Poháňal by generátor, čím by sa dojazd natiahol cez 700 kilometrov. Dnes však zvládne elektrická vlajková loď viac ako 800 km aj bez predlžovača dojazdu.

Technológia elektromobilov rýchlo napreduje. No v časoch, keď Mercedes-Benz vyvíjal svoju elektrickú vlajkovú loď EQS, nebolo zďaleka jasné, či bude čisto elektrický pohon naozaj dobrým riešením. Experimentoval preto s viacerými technológiami. Napríklad aj s predlžovačom dojazdu, podobným, aký poznáme z BMW i3 REX či tým, s ktorým len vlani vyrukovala Mazda MX-30. V Stuttgrte jednoducho rozmýšľali, či by istota v podobe malého spaľovacieho generátora nebola vhodným riešením najmä tam, kde nie je pre elektromobily vybudovaná dostatočná nabíjacia infraštruktúra. O tomto pláne sa však dozvedáme až po rokoch vďaka britskému Autocaru. Ten totiž vyspovedal nemenovaného člena vývoja stuttgartskej automobilky, ktorý na projekte pracoval.

Mercedes-Benz EQS - 2025 Čítajte viac Mercedes-Benz EQS: Hviezda na kapote a dojazd až 800 km. Stuttgart opravuje

„Vytvorili sme prototypy s predlžovačom dojazdu založené na existujúcich modeloch. Nakoniec sme však dospeli k záveru, že hnacie ústrojenstvo s predlžovačom dojazdu je prechodná technológia s relatívne krátkodobým efektom z hľadiska predajov, ale pomerne vysokými výrobnými nákladmi,“ povedal anonymný odborník. Podľa neho použil Mercedes-Benz vo verzii EQS 450+ so zadným náhonom vpredu umiestnený kompaktný preplňovaný dvojvalec so zdvihovým objemom jedného litra. V podstate išlo o skrátený 4-valec s kódovým označením M254. Pracoval v úspornom Millerovom cykle a poháňal generátor elektrickej energie. Motor bol doplnený krátkym výfukom, ktorý ústil za prednou nápravou a menšou palivovou nádržou.

Mercedes-Benz EQS - 2025
Mercedes-Benz EQS - 2025
+28Mercedes-Benz EQS - 2025

Prototyp mal mať dojazd 785 km, a to aj napriek tomu, že dostal menšiu batériu s približne polovičnou kapacitou, teda okolo 50 kWh. Rozhodnutie automobilky neposlať takéto auto do výroby sa z dnešného pohľadu zdá správne. Po nedávnej modernizácii má totiž čisto elektrický Mercedes-Benz EQS 450+ dojazd predĺžený až na 822 km. To vďaka batérii, ktorej kapacita vzrástla z pôvodných 108,4 na 118 kWh. Hovoríme pritom o využiteľnej kapacite, takže predlžovač dojazdu nedáva naozaj zmysel. Elektrická vlajková loď má napokon väčšie problémy než s dojazdom. Jej predaje po počiatočnom boome klesajú. Príliš futuristický vzhľad neoslovil zákazníkov, tak ako si v Stuttgarte predstavovali. Aj preto pri facelifte použili dizajnéri v prednej časti odkaz na tradičnú masku stuttgartských limuzín.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #elektromobily #Mercedes-Benz EQS #predlžovač dojazdu
Články podľa značiek