Američania sa ‘nepaprú‘. Na čínske elektromobily uvalia 100 % clá. Čo Európa?

Na elektromobily budú zavedené 100-percentné clá, na solárne články 50-percentné a zvýšia sa aj na oceľ a hliník.

16.05.2024 14:00
Joe Biden Foto:
Americký prezident Joe Biden "odštartoval" nové kolo obchodnej vojny s Čínou.
debata (16)

Americká vláda oznámila, že sa rozhodla zvýšiť clá na čínske elektrické vozidlá a tiež na solárne panely. Nechce, aby čínske výrobky „zaplavili“ americký trh. A clá sú naozaj „drsné“. Konkrétne: čínske elektromobily budú podliehať 100-percentnému clu, čo je štvornásobok súčasnej 25-percentnej sadzby, aby sa vykompenzovali „nečestné praktiky a dotácie Číny a vyrovnali sa podmienky pre amerických výrobcov automobilov,“ povedal novinárom Lael Brainard, Bidenov ekonomický poradca.

Colná sadzba na dovoz solárnych článkov a polovodičov z Číny sa zdvojnásobí na 50 %, zatiaľ čo sadzba na dovoz ocele a hliníka sa zvýši na 25 %, čo je viac ako trojnásobok súčasnej úrovne. Zvýšenia nadobudnú účinnosť tento rok pre elektromobily, oceľ a hliník a solárne články a budúci rok pre čipy. De facto sa jedná o výraznú eskaláciu obchodnej vojny, razantné opatrenia prekvapili aj mnohých odborníkov. Ide zrejme o ďalšie z opatrení, ktoré má zvýšiť Bidenovu slabnúcu popularitu pred blížiacimi sa prezidentskými voľbami.

BYD-Explorer Čítajte viac Európa sa už trasie: Na čínske elektrické autá chce uvaliť retroaktívne clá

Čínske ministerstvo obchodu zvýšenie ciel takmer okamžite jednoznačne odsúdilo. "… Čína dôrazne vyjadruje svoju nespokojnosť. Závažne to ovplyvní bilaterálne vzťahy. USA by mali okamžite napraviť svoje zlé rozhodnutia a zrušiť colné opatrenia uvalené na Čínu. Čína prijme rozhodné opatrenia na obranu svojich vlastných práv a záujmov,“ uviedol hovorca ministerstva.

Paradoxom je, že žiadny významný čínsky výrobca, ako napríklad BYD, NIO alebo Li Auto, nepredáva svoje modely na americkom trhu. Jediná značka s čínskym partnerstvom dostupná v USA je Polestar. Autá Polestar sa väčšinou vyrábajú v Číne, ale spoločnosť vo februári uviedla, že jej továreň v Južnej Karolíne začne výrobu v polovici roka 2024.

O podobnom kroku uvažuje aj Európska únia, podporuje ho najmä Francúzsko. Napriek tomu však na zavedené opatrenie reaguje zdržanlivo, mierne ju zaskočili. Európska komisia (EK) berie na vedomie rozhodnutie Spojených štátov o zavedení ciel na dovoz elektrických áut z Číny a skúma, aký vplyv to môže mať na Európsku úniu (EÚ). Uviedol to hovorca EK. Na otázku, či o zavedení podobných ciel neuvažuje aj Únia, odmietol odpovedať.

16 debata chyba
Viac na túto tému: #lacné čínske autá #prezident Joe Biden #dovoz čínskych áut #clá na čínske elektromobily
Články podľa značiek